Ένα διεθνές μουσικό τριήμερο που αγκαλιάζει ηχητικά την «πόλη». Αυτό είναι το  «Tuned City» που έρχεται στην Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα στην Αρχαία Μεσσήνη από 1 έως 3 Ιουνίου για να αλλάξει τον τρόπο που… ακούμε. Αντί να ερευνήσει τη σχέση ανάμεσα στον ήχο και τον χώρο μιας ευρωπαϊκής μητρόπολης, όπως στους προηγούμενους σταθμούς του, προσγειώνεται στην Αρχαία Μεσσήνη.

Φωνή. Πέτρες και πόλη. Ιστορία και μυθολογία. Περιβάλλον. Άραγε, ακούμε όλοι το ίδιο πράγμα; Τρεις ημέρες με εγκαταστάσεις ήχου, περιπάτους, διαλέξεις, συναυλίες και συμμετοχικές δράσεις αναζητούν την υποδειγματική «ιδεατή πόλη»: την αρχαιοελληνική πόλιν.

Το «Tuned City» παρουσιάζει καλλιτεχνικό έργο και θεωρητικές θέσεις για τον ήχο, στο πλαίσιο αστικών και αρχιτεκτονικών καταστάσεων, δίνοντας έμφαση σε πρωτότυπες προσεγγίσεις στον ρόλο του «ήχου» και της «ακρόασης». Οι προηγούμενοι σταθμοί του «Tuned City», που συνήθως λαμβάνει χώρα σε κεντρικές ευρωπαϊκές μητροπόλεις, είναι το Βερολίνο (2008), το Ταλίν (2011) και οι Βρυξέλλες (2013). Στην Αρχαία Μεσσήνη θα παρουσιάσουν νέα έργα πάνω από 60 καλλιτέχνες από όλον τον κόσμο.

Ο αρχαιολογικός χώρος της Μεσσήνης και η συνεχιζόμενη ανασκαφή του, με όλες τις στρώσεις ιστορίας που περιέχει, είναι ο ιδανικός τόπος για να συλλογιστούμε πάνω στην «πόλη ως κατασκευή» και να εξερευνήσουμε την ηχητική υπόσταση ενός χώρου, καθώς επίσης και τις κοινωνικές και πολιτικές διαστάσεις της πόλης. Κάτω από την καλά διατηρημένη δομή της πόλης του αρχαίου χώρου γίνεται ξεκάθαρο ότι αυτή ήταν το κορυφαίο επίτευγμα του Ιππόδαμου: η αναγνώριση ότι η πολεοδομία αφορούσε κάτι παραπάνω από τον σχεδιασμό μιας λειτουργικής πόλης. Αφορούσε τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος που εξέφραζε και έθρεφε τα ιδανικά των πολιτών της.

Τι προβάλλουμε πάνω σε έναν χώρο όπως αυτός; Πώς ανιχνεύουμε και διατηρούμε την ιστορία του και πώς αυτό διαμορφώνει τις σύγχρονες και μελλοντικές πολιτισμικές ταυτότητες; Τι βρίσκεται κάτω από την επιφάνεια και ανάμεσα στα εμφανή μνημειακά ευρήματα; Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στις τοπικές και τις απόμακρες, τις παρελθοντικές και τις τρέχουσες λειτουργίες της μνήμης; Πώς μπορούμε να προσεγγίσουμε ή και να ενεργοποιήσουμε διαφορετικούς τρόπους αντίληψης;

Το Tuned City αφουγκράζεται κάτω από τις επιφάνειες και ανάμεσα στα εμφανή ευρήματα. Για 3 ημέρες, η αρχαιοελληνική πόλη της Μεσσήνης μεταμορφώνεται σε μια τεράστια πλατφόρμα καλλιτεχνικής παραγωγής και παρουσιάσεων, συζητήσεων και διαμεσολάβησης της τέχνης του ήχου και της μουσικής σε δημόσιους χώρους, μέσα από ένα πλήθος site-specific μορφών, σε άμεση αλληλοσυσχέτιση με το τοπικό περιβάλλον και σε ζωτική συνδιαλλαγή με τα τοπικά και διεθνή ακροατήρια. Εξετάζοντας τις πραγματικές λειτουργίες και τους διαφορετικούς ορισμούς του τι ήταν τελικώς μια ιδεατή πόλη, ή του τι θα έπρεπε να είναι, τα έργα κυμαίνονται από ηχητικές εγκαταστάσεις, περιπάτους και διαλέξεις, μέχρι συναυλίες και συμμετοχικά δρώμενα. Το πρόγραμμα έχει επιμεληθεί ο Carsten Stabenow (Τuned City, Βερολίνο) και o Μανώλης Μανουσάκης (Medea Electronique, Αθήνα).
Κάθε ημέρα των εκδηλώσεων θα είναι εστιασμένη σε ένα κεντρικό θέμα: Πολιτικές της Ακρόασης, Μέσα και Υλικότητες, Φασματικές Ατμόσφαιρες.

Όλες οι εγκαταστάσεις αποτελούν νέες αναθέσεις για τη συγκεκριμένη διοργάνωση του Tuned City και η ανάπτυξη και η παραγωγή τους έχουν γίνει ειδικά για το συγκεκριμένο περιβάλλον των χώρων της Αρχαίας Μεσσήνης και του χωριού Μαυρομμάτι.

Συντελεστές
Επιμέλεια: Carsten Stabenow
Συν-επιμέλεια: Μανώλης Μανουσάκης
Οργάνωση Παραγωγής: Χαρά Μουρλά
Εκτέλεση Παραγωγής: Βασίλης Παναγιωτακόπουλος, Ειρηλένα Τσάμη
Βοηθοί Εκτέλεσης Παραγωγής: Νικήτας Βασιλάκης, Κωστής Λεβάντης, Ηρώ Ακριβού (στο πρότζεκτ του Mario de Vega)

Πέτρος Θέμελης / Σαβίνα Γιαννάτου / Δημήτρης Τίγκας /AGF AGF – Antye Greie Ripatti (Γερμανία/ Φινλανδία) / Kate Lacey (Ηνωμένο Βασίλειο) / Γιάννης Κοζατσάς / Κοσμάς Κοτέας / Justin Bennett + Roelf Toxopeus – BMB con (Ολλανδία) / noid (Αυστρία) / Gilles Aubry (Ελβετία/ Γερμανία) / Nathalie Mba Bikoro (Γκαμπόν) / Lucia Farinati (Ιταλία) / Hanna Hartman (Σουηδία / Γερμανία) / Δημήτρης Πλάτζος / Shannon Mattern (ΗΠΑ) / Caitlin De Silvey (Μεγάλη Βρετανία) / Douglas Kahn (Αυστραλία) / Eric Lewis (Καναδάς) / John Grzinich (ΗΠΑ/ Εσθονία) / Jens Brand (Γερμανία) / Raviv Ganchrow (ΗΠΑ/ Ισραήλ/ Ολλανδία) / Els Viaene (Βέλγιο) / Mario de Vega (Μεξικό) / Yann Leguay (Βέλγιο) (Ελλάδα/ Μεγάλη Βρετανία) / Μαρία Παπαδομανωλάκη / Michael Gallagher (Μεγάλη Βρετανία) / Will Schrimshaw (Μεγάλη Βρετανία) / Αγγελική Πούλου / Μαρίνος Κουτσομιχάλης / Cevdet Erek (Τουρκία) / Steve Bates (Καναδάς) / ILIOS (Ελλάδα) / Νίκος Βελιώτης / Martin Howse (Ηνωμένο Βασίλειο / Γερμανία) + Jamie Allen (Καναδάς) shiftregister / Paul Gründorfer (Αυστρία) / Marc-Alexandre Reinhardt & Eric Mattson (Καναδάς) / Βίκη Μπισμπίκη / Αλέξανδρος Δρυμωνίτης / Πάνος Αμελίδης / Ελένη Καβούκη / Andreas Töpfer (Αυστρία) / Γιώργης Σακελλαρίου / Στέλιος Γιαννουλάκης / Rene Rissland (Γερμανία) / Florian Tuercke (Γερμανία) / Franziska Windisch (Γερμανία) / Fernando Godoy (Χιλή) / Nicolas Spencer (Χιλή) / Christian Espinoza (Χιλή) / Barbara Gonzales (Χιλή) / Pablo Saavedra Arevalo (Χιλή).

ACTS OF LISTENING
Τα Acts of Listening είναι μια συμπαραγωγή του Tsonami Festival (Βαλπαραΐσο, Χιλή) και του Tuned City. Καλλιτέχνες από την Ευρώπη και τη Νότια Αμερική, που ξεκίνησαν να δουλεύουν το 2017 στο Βαλπαραΐσο, συνεχίζουν τις εργασίες τους στη Μεσσήνη, συλλογιζόμενοι πάνω στον ήχο ως εννοιολογικό φαινόμενο του αστικού χώρου. Η συγκεκριμένη ομάδα θα εργαστεί στο διάκενο των χώρων και άλλων προκαθορισμένων σημείων του προγράμματος, μέσω εμφατικών site-specific πρακτικών, στις οποίες περιλαμβάνονται περφόρμανς, παρεμβάσεις, εγκαταστάσεις, πάντοτε σε σχέση με τις θεματικές.
http://acts-of-listening.tunedcity.net

Συμμετέχουν:
Rene Rissland (Γερμανία)
Florian Tuercke (Γερμανία)
Franziska Windisch (Γερμανία)
Fernando Godoy (Χιλή)
Nicolas Spencer (Χιλή)
Christian Espinoza (Χιλή)
Bárbara González (Χιλή)
Pablo Saavedra Arevalo (Χιλή)

Info

01 Ιουνίου 2018
Έως 3 Ιουνίου 2018. Αρχαία Μεσσήνη. Είσοδος ελεύθερη | Η Στέγη καλύπτει το αντίτιμο του εισιτηρίου για την είσοδο του κοινού στον αρχαιολογικό χώρο.

 

πηγή: tospirto.net