Δεν τις προλαβαίνουμε τις εξελίξεις στο Εθνικό Θέατρο. Σε σχετική συνέντευξη Τύπου που δόθηκε την Τετάρτη 29 Μαίου, με αφορμή τις καλοκαιρινές παραγωγές του, αλλά και το τέλος της θητείας του Στάθη Λιβαθινού έγινε γνωστό καταρχάς πως η θητεία του παρατάθηκε μέχρι τις 30 Αυγούστου.

Σ΄αυτό συνηγόρησε -εκτός από την αδικαιολόγητη μέχρι σήμερα αργοπορία του Υπουργείου Πολιτισμού που δεν πράττει ότι λέει- και η προκήρυξη των Εθνικών Εκλογών εντός του Ιουλίου.  Σε πρόσφατη τηλεφωνική συνομιλία που είχε ο ίδιος ο Σ. Λιβαθινός με την υπουργό, του προτάθηκε να παραταθεί κι άλλο η θητεία του -πέραν δηλαδή της 30ης Αυγούστου- όμως αυτός αρνήθηκε, καθώς «πιστεύει πως επιτέλους πρέπει η νέα ηγεσία του υπουργείου να επιλέξει τον Ιούλιο έναν συγκεκριμένο καλλιτεχνικό διευθυντή για το Εθνικό Θέατρο».

Ο ίδιος πάντως θέλει να παραμείνει. «Το χρωστώ όχι μόνο μόνο στον εαυτό μου, καθώς νιώθω πως δεν έχω ολοκληρώσει το έργο μου, αλλά και στους ανθρώπους του Εθνικού που μου ζητούν να μείνω», ανέφερε χαρακτηριστικά και συνέχισε «η αλήθεια είναι πως έχετε μπροστά σας έναν ευτυχισμένο άνθρωπο, καθώς στη διάρκεια της θητείας μου έκανα πολλά από αυτά που ήθελα. Αυτή μπορεί να ολοκληρώθηκε, όχι όμως το πρόγραμμα και το όραμά μου για το Εθνικό. Γι΄ αυτό και θα ήθελα να παραμείνω στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή. Άλλωστε είχα ετοιμάσει τα χαρτιά μου και για τον διαγωνισμό που θα γινόταν από το Υπουργείο. Στην ανάγκη θα ετοίμαζα κι έναν μονόλογο».

Επίσης διευκρίνισε πως το πρόγραμμα της νέας σεζόν είναι κατά 99/100 έτοιμο και πως είναι πρόθυμος να βοηθήσει -όσο απαιτείται- τον νέο καλλιτεχνικό διευθυντή, αν επιλεγεί κάποιος άλλος στη θέση αυτή.

Στη συνέντευξη Τύπου έγινε και ένας ευρύς απολογισμός των δράσεων του Εθνικού κατά τα έτη 2015-2019. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στη δημιουργία του Μικρού Εθνικού, στη λειτουργία της Πειραματικής Σκηνής, στη δημιουργία σχολής σκηνοθεσίας, στη μετεγκατάσταση της δραματικής σχολής στο «Σχολείον» της Ειρήνης Παππά, στα εργαστήρια του Εθνικού και στις κοινωνικές του δράσεις, τις πρωτοβουλίες για τη διεύρυνση του κοινού του και σε πολλά άλλα.

Εμφαση δόθηκε – όπως ήταν αναμενόμενο- και στις καλοκαιρινές του παραγωγές: Στις «Ικέτιδες» που θα σκηνοθετήσει ο ίδιος ο Στάθης Λιβαθινός σε μια συμπαραγωγή του Εθνικού με τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, αλλά και στην «Ορέστεια» που θα παρουσιαστεί ολοκληρωμένη από τρεις γυναίκες σκηνοθέτιδες (Ιώ Βουλγαράκη, Λιλλυ Μελεμέ, Γεωργία Μαυραγάνη).

«Πρόκειται για την πρώτη φορά που το Εθνικό κατεβαίνει στο αργολικό θέατρο χωρίς μία αριστοφανική κωμωδία, αλλά με τέσσερις τραγωδίες. Τις Ικέτιδες και μία ιδιαίτερη Ορέστεια», είπε ο Σ. Λιβαθινός. «Προσωπικά, επειδή ίσως φύγω από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή, ήθελα να αποχαιρετήσω το Εθνικό με μια παράσταση στην Επίδαυρο. Την ιδέα να σκηνοθετήσω “Ικέτιδες” που την εμφύσησε ο Σάββας Κυριακίδης του ΘΟΚ. Δεν ήταν δικιά μου ιδέα» (ο ίδιος ήθελε να κάνει το “Επος του Διγενή Ακρίτα”). «Πρόκειται για μία παράσταση -σταθμό  του ΘΟΚ που είχε σκηνοθετήσει παλαιότερα ο Νίκος Χαραλάμπους. Όταν διάβασα το έργο κατάλαβα πως είχα να κάνω με ένα άγνωστο αριστούργημα του enfant terrible του αρχαίου θεάτρου, του Ευριπίδη».

Για τη γυναικεία «Ορέστεια» μίλησαν οι τρεις σκηνοθέτιδές της. Η Ιώ Βουλγαράκη που θα σκηνοθετήσει τον «Αγαμέμνονα» σημείωσε πως «αισθάνεται δέος απέναντι στο υλικό και ευτυχία που θα προσπαθήσουν να φωτίσουν έστω ένα νήμα του έργου. Το ότι πρέπει να συνυπάρξουν τρεις σκηνοθέτιδες και 41 ηθοποιοί σε μία παράσταση είναι κάτι πολύπλοκο που απαιτεί μεγάλη πίστη και αλληλεγγύη. Αυτό είναι και η καλλιτεχνική θέση του ίδιου του Εθνικού».
Η Λίλλυ Μελεμέ που θα σκηνοθετήσει «Χοηφόρους» εξέφρασε επίσης τη χαρά της, ενώ η Γεωργία Μαυραγάνη που θα σκηνοθετήσει τις «Ευμενίδες» σημείωσε πως «έχει ενδιαφέρον πως δε θα δούμε μία ενιαία σκηνοθετική γραμμή, αλλά μία καλλιτεχνική συνομιλία με πρώτο πλάνο τη γραφή του ίδιου του ποιητή. Αυτό είναι αν μη τι άλλο καινοτόμο».

Γεωργία Οικονόμου

 

πηγή: tospirto.net