Τα… μουστάκια κρατούν πρωταγωνιστικό ρόλο στην έκβαση της ταινίας «Orient Express», όπου ο ηθοποιός Κένεθ Μπράνα ερμηνεύει το ρόλο του δαιμόνιου Βέλγου ντετέκτιβ, Ηρακλή Πουαρό. Δίπλα του σχεδόν όλο το ανδρικό καστ έχει να επιδείξει τα δικά του μουστάκια, σε άλλο σχήμα και όγκο, που δείχνουν κάτι από το χαρακτήρα και την ιδιοσυγκρασία του ρόλου τους. Ατενίζοντας τα πυκνά καλοχτενισμένα μουστάκια του Μπράνα αναρωτιόμαστε… Μήπως πρόκειται για κάποια νέα μόδα; Μήπως τα μουστάκια παίρνουν την εκδίκησή τους και επιστρέφουν σε όλα τα μεγέθη και σχήματα;

Είναι τεράστια και μοιάζουν να κρύβουν ένα χνουδωτό… ζωάκι. Φτάνουν στο σταθμό του τρένου πριν από εκείνον. Έχουν σχήμα καρδιάς γιατί ο Πουαρό αγαπάει και έχει πάθος με αυτό που κάνει, να λύνει μυστήρια. Το πιο αξιοθαύμαστο όμως είναι ότι είναι φτιαγμένα από κασμίρ, μοχέρ και αληθινές τρίχες του ηθοποιού και τα έχει εγκρίνει και ο εγγονός της Αγκάθα Κρίστι, Μάθιου Πρίτσαρντ. Και πώς τα ξέρουμε όλα αυτά;

Η καλλιέργεια αυτού του θαύματος της κομμωτικής δεν ήταν απλή υπόθεση σύμφωνα με την υπεύθυνη μακιγιέζ της ταινίας, Κάρολ Χέμινγκ, η οποία ξεκοκάλισε όλα τα αστυνομικά διηγήματα της Αγκάθα Κρίστι δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στην περιγραφή του… άνω χείλους του ντετέκτιβ. Στο «Hallowe’en Party» του 1969 η Αγκάθα Κρίστι περιγράφει:

«Ένα πράγμα ήταν εκείνο στην εμφάνισή του που ικανοποιούσε πλήρως τον Ηρακλή Πουαρό και αυτό ήταν το πυκνό του μουστάκι και ο τρόπος που αντιδρούσε στην περιποίηση και το τριμάρισμα. Ήταν καταπληκτικό. Δεν ήξερε κανέναν άλλο που να είχε ένα μουστάκι ούτε και στο ελάχιστο το ίδιο υπέροχο». Στο «Dumb Witness» το περιγράφει «απόλυτα εξωτικό» και στο «Dead Man’s Folly», «τεράστιο».

Με αυτές τις περιγραφές στο μυαλό της η Χέμινγκ αποφάσισε ότι το μουστάκι του Μπράνα θα είναι πιο μεγαλεπήβολο από του τηλεοπτικού Πουαρό, Ντέιβιντ Σάκετ ή τα ντροπαλά μουστακάκια του Άλμπερτ Φίνεϊ και του Πίτερ Ουστίνοφ. Και δεν ήταν τόσο θέμα ματαιοδοξίας … το μουστάκι αυτό ενίσχυε την επίδρασή του στους ανθρώπους και τους έπιανε ανυποψίαστους έτσι που ξεπρόβαλε σαν σύμβολο ίντριγκας και επιρροής.

Οι «μυστακοφόροι» δεν είναι καθόλου «in» στις σύγχρονες παραγωγές αν εξαιρέσει κανείς τον Μπραντ Πιτ στους «Inglourios Basterds». Για παράδειγμα ο Σον Κόνερι έβαλε μουστάκια για τη sci-fi ταινία «Zardoz», αλλά δεν θα μπορούσε να είναι αξύριστος ως James Bond.

Κάποια στιγμή στην ιστορία τα τσιγκελωτά μουστάκια έπεσαν από τα πρόσωπα των μεγάλων ηθοποιών, αν και πριν τον Δεύτερο Παγκόσμιο δέσποζαν με καμάρι στα ανδρικά πρόσωπα ηθοποιών όπως ο Έρολ Φλιν, ο Κλαρκ Γκέιμπλ, ο Ρόναλντ Κόλμαν, ο Τσάπλιν και ο Ντέιβιντ Νίβεν.

Στη δεκαετία του 50 πάντως μια ολάκερη γενιά σταρς απαρνήθηκε τις τρίχες στο πρόσωπο. Ο Μάρλον Μπράντο υπέκυψε για να παίξει τον μεξικανό επαναστάτη ηγέτη στο «Viva Zapata», αλλά ακόμα και στην ταινία «The Wild One or A Streetcar Named Desire», έβρισκε χρόνο να ξυριστεί. Το ίδιο και ο Τζέιμς Ντιν και ο Μοντγκόμερι Κλιφτ.

Μια γενιά μετά ο Πολ Νιούμαν και ο Στιβ Μακουίν υιοθέτησαν το λιγάκι αξύριστο λουκ για να φτάσουμε στους πιο πρόσφατους Τομ Κρουζ, Χιού Γκραντ, Ντένζελ Ουάσινγκτον, Ματ Ντέιμον και Άντριου Γκάρφιλντ που μυρίζουν after-shave μέσα από την οθόνη. Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις φύτρωσε μουστάκι για το «Αριστερό μου Πόδι» και έκανε τον Πουαρό περήφανο στις ταινίες «The Gangs Of New York» και «There Will Be Blood».

Από το 1940, το βρετανικό σινεμά χρησιμοποίησε τα μουστάκια για κωμικούς λόγους. Ο Τέρι Τόμας δεν θα ήταν ο ίδιος χωρίς αυτά στις κωμωδίες του 1950 και 1960. Ούτε ο Γκάι Μίντλετον στο «Belles Of St Trinian’s».

Εκτός από το μουστάκι του αρρενωπού Τομ Σέλεκ, οι δεκαετίες του 80 και του 90 κούρεψαν τα μουστάκια όλων των πρωταγωνιστών. Ο Τζόνι Ντεπ μπορούσε ωραιότατα να έχει κοτσιδάκια στους «Πειρατές της Καραϊβικής» ως Jack Sparrow, αλλά ο Χιού Τζάκμαν έκανε μόδα της πυκνές φαβορίτες στο X-Men. Και φυσικά σουπερήρωες όπως ο Thor, ο Captain America ο Spiderman και ο Hulk δεν θα μπορούσαν να έχουν μακριά στριφογυριστά μουστάκια.

Η Χέμινγκ επιμένει ότι το μουστάκι ξαναγίνεται μόδα και θα επιστρέψει και στις κινηματογραφικές ταινίες. «Υπάρχουν σήμερα πολλοί άντρες με φοβερά μουστάκια και μούσια. Ήρθε η ώρα. Πάντα πίστευα ότι στις ταινίες οι γυναίκες έπαιρναν όλη την καλλωπιστική φροντίδα και προσοχή και όχι τόσο οι άντρες.» Μάλιστα η ίδια είχε κανονίσει να έρχεται κάθε μέρα στα γυρίσματα ένας «μπαρμπέρης» και να ξυρίζει με παραδοσιακό ξυράφι τους ηθοποιούς.

Ακόμα δεν γνωρίζουμε την επιτυχία του φιλμ, η Χέμινγκ πάντως πιστεύει και το δηλώνει στη συνέντευξη που έδωσε στην Independent ότι βρισκόμαστε στην απαρχή μιας νέας εποχής στο Χόλιγουντ, όπου οι ερμηνείες δεν θα κρίνονται μόνο από τον τόνο της φωνής, αλλά και από το εκτόπισμα των τριχών ανάμεσα στη μύτη και το άνω χείλος του ηθοποιού.

 

πηγή: tospirto.net