Εξαιρετικά δυνατό προμηνύεται πως θα είναι το 2018 με την πλειοψηφία των έργων να αγγίζουν τη σφαίρα του κλασικού, αλλά και πολλές εκπλήξεις της νεώτερης δραματουργίας.

Ο συγγραφέας και βραβευμένος σεναριογράφος Ευθύμης Φιλίππου συμπράττει για πρώτη φορά με τον σκηνοθέτη Δημήτρη Καραντζά στο «Ρομπ/Rob» που θα ανέβει από τις 17 Ιανουαρίου, στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Αφορμή στάθηκε μια κουβέντα τους γύρω από το έργο-σοκ, Ρομπέρτο Τσούκο (1990) του Κολτές. Κοινό των δύο έργων είναι ότι γίνεται λόγος για έναν κατά συρροή δολοφόνο. Μόνο που στην παράσταση των δύο δημιουργών οι θεατές καλούνται να γίνουν μάρτυρες και συνένοχοι μιας μυστήριας τελετής γύρω από έναν νεκρό πια δολοφόνο, ο οποίος αναγεννιέται μέσα από τις αφηγήσεις και τις μαρτυρίες των θυμάτων, αλλά και των οπαδών του, και ζωντανεύει για να αποθεωθεί και, τελικά, να κατασπαραχθεί ξανά από μια κοινωνία που έχει πάντα την ανάγκη να κατασκευάζει αρχηγούς – Φύρερ, Αγίους ή, απλώς, αποδιοπομπαίους τράγους.
Ερμηνεύουν: Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Γιάννης Κλίνης, Χρήστος Λούλης, Βασίλης Μαγουλιώτης, Αγγελική Παπούλια, Ελίνα Ρίζου, Εύη Σαουλίδου, Μιχάλης Σαράντης, Σταυρούλα Σιάμου, Μαρία Σκουλά.

Ο διακεκριμένος χορογράφος Γιάννης Μανταφούνης σκηνοθετεί για λογαριασμό του Εθνικού Θεάτρου το έργο «ΜayaBuf. Ένα ντελίριο του Μαγιακόφσκι», μέσα από τη δική του ιδιαίτερη ματιά. Στο έργο που γράφτηκε για την πρώτη επέτειο της μπολσεβίκικης επανάστασης, ο κορυφαίος Σοβιετικός ποιητής, μέγας σατιρικός συγγραφέας και ευφυής θεατράνθρωπος Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι, παρωδεί  τη δομή του μεσαιωνικού κύκλου μυστηρίων. Από τις 18 Ιανουαρίου στο Rex.

Με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Ίνγκμαρ Μπέρκμαν το Θέατρο Κεφαλληνίας της Μπέττυ Αρβανίτη ανεβάζει το αριστούργημα του Σουηδού σκηνοθέτη «Φθινοπωρινή Σονάτα». Πρόκειται για ένα έργο, όπου ο Μπέργκμαν στοχάζεται για την αγάπη και πλάθει δύο χαρακτήρες υποδείγματα. Δύο χαρακτήρες, μάνα και  κόρη, που είναι δύο κόσμοι εκ διαμέτρου αντίθετοι… Η Μπέττυ Αρβανίτη (Σαρλότ), η Δέσποινα Κούρτη (Εύα) και ο Δημήτρης Ημελος (Πάστωρ Βικτώρ). Από τις 26 Ιανουαρίου.

Στην πρώτη του συνεργασία με το Κ.Θ.Β.Ε. ο Δημοσθένης Παπαδόπουλος αναμετράται με το «Ντα» του Ιρλανδού Χιού Λέοναρντ το οποίο  πρωτογνωρίσαμε στην Ελλάδα από τη συγκλονιστική ερμηνεία του Μάνου Κατράκη, στα τέλη της δεκαετίας του ’70. Το έργο παρουσιάζει με πολύ μοντέρνο τρόπο το μικροαστικό κοινωνικό και οικογενειακό περιβάλλον του 20ού αιώνα στην Ιρλανδία μέσα στο οποίο μεγάλωσε ένα παιδί που τώρα ως ενήλικας το ζει σχεδόν ψυχαναλυτικά και λυτρωτικά από την αρχή. Το έργο που έχει αποσπάσει πολλά βραβεία και θεατρικές διακρίσεις, παρουσιάζεται από τις 27 Ιανουαρίου στο Θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών.

H Ελένη Κοκκιδου και η Μάρθα Φριντζήλα γράφουν και δημιουργούν το “Σου φυλάξαμε μια θέση”.
Μια περφόρμανς που αντιμετωπίζει το τραγούδι σαν λόγο θεατρικό. Σαν μια κατάσταση στην οποία μπαίνεις όταν οι λέξεις δεν αρκούν. Γιατί δεν μπορούν να σηκώσουν το βάρος τού αισθήματος, όταν αυτό υπερχειλίζει και χρειάζεται ένα άλλο σύμπαν να το αγκαλιάσει. Εκεί έρχεται και η μουσική και δημιουργείται μια καινούργια πραγματικότητα, που σε αποδεσμεύει από τη σύμβαση της ζωής και γίνεσαι ελεύθερος, εξομολογείσαι τα πάθη σου, τη χαρά σου, τον έρωτά σου… Από τις 29 Ιανουαρίου στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

Η απώλεια, οι συμπτώσεις που δένουν τις ζωές μας για πάντα, οι τροχιές των άστρων, τα γεγονότα που κανονικά δεν θα έπρεπε να συμβούν, αλλά και οι άνθρωποι που θέλουν να “προχωρήσουν”. Για αυτά μιλάει το νέο έργο «Γρανάδα» του Γιάννη Καλαβριανού, με το οποίο επανέρχεται στα θεατρικά δρώμενα τέσσερα χρόνια μετά το «Αβελάρδος και Ελοΐζα». Με τους Διαμαντή Αδαμαντίδη, Γιώργο Γλάστρα, Φιλαρέτη Κομνηνού, Αλεξία Μπεζίκη, Στέφη Πουλοπούλου, Έφη Σταμούλη. Στο Από Μηχανής από τις 31 Ιανουαρίου.

Η Μαριάννα Κάλμπαρη σκηνοθετεί τις «Δούλες» Ζαν Ζενέ πενήντα ακριβώς χρόνια μετά την πρώτη παρουσίασή τους στο Θέατρο Τέχνης (σκηνοθεσία Δ. Χατζημάρκος, μετάφραση Ο. Ελύτης, 1968). Ένα σκληρό και ποιητικό έργο για την εξουσία, την καταπιεσμένη οργή, τη βία αλλά και τη βαθιά ανάγκη του ανθρώπου να ονειρεύεται ότι μπορεί να ξεφύγει από αυτό που έχουμε μάθει να αποκαλούμε «μοίρα». Παίζουν: Κάτια Γέρου, Κωνσταντίνα Τάκαλου κ.ά. Από τις 8 Φεβρουαρίου στο Υπόγειο του Τέχνης.

Το «Ψηλά από τη γέφυρα», ένα από τα εμβληματικότερα θεατρικά κείμενα του 20ού αιώνα έρχεται για πρώτη φορά στη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου από τις 15 Φεβρουαρίου με τον Γιώργο Κιμούλη στο ρόλο του Έντι Καρμπόνε και μέσα από τη διεισδυτική ματιά της Νικαίτης Κοντούρη. Ο Αμερικανός συγγραφέας, με αφορμή ένα πραγματικό γεγονός, στήνει ένα σχεδόν αστυνομικής ροής δράμα, άμεσα επηρεασμένο ως προς τη δομή του από την αρχαία ελληνική τραγωδία.

Το «Λεωφορείον ο Πόθος» του Τενεσί Ουίλιαμς δια χειρός Μιχαήλ Μαρμαρινού θα δούμε στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά από τις 22 Φεβρουαρίου με τη Μαρία Ναυπλιώτου και τον Χάρη Φραγκούλη στους ρόλους των Μπλανς Ντυμπουά και Στάνλεϊ Κοβάλσκι, αντιστοίχως. Μαζί τους η Θεοδώρα Τζήμου και ο Άγγελος Τριανταφύλλου.

Ο Δημήτρης Καταλειφός μετά το  αριστούργημα του Άρθουρ Μίλερ «Ήταν όλοι τους παιδιά μου»  στο Θέατρο Εμπορικόν γίνεται ο κεντρικός ήρωας στο «Skylight» του David Hare που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη από τον Φεβρουάριο, στην ίδια σκηνή, με παρτενέρ τη Λουκία Μιχαλοπούλου.

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου σκηνοθετεί και κάνει όπερα την πρόσφατη πολιτική ιστορία στο «Ζ»,  το αναγνωρισμένο μυθιστόρημα του Βασίλη Βασιλικού. Το βιβλίο επικεντρώνεται πάνω στα γεγονότα της δολοφονίας του Γρηγόρη Λαμπράκη. Το λιμπρέτο γράφει ο συγγραφέας Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης, ενώ μουσική συνθέτει ο Μηνάς Μπορμπουδάκης. Στις 2 Μαρτίου στην Εθνική Λυρική Σκηνή, Εναλλακτική Σκηνή

Το «Προξενιό της Αντιγόνης» του Βασίλη Ζιώγα είναι ένα μονόπρακτο γραμμένο το 1958. Το έργο που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Εύας Βλασσοπούλου από τις 2 Μαρτίου στο Θέατρο Ν. Κόσμου αντλεί το θέμα του κατευθείαν από τον ελληνικό κοινωνικό χώρο. Μια σάτιρα για τα ήθη και ένας κόσμος που μπορεί να υπάρχει μόνο μέσα σε μια διαφορετική πραγματικότητα καθόλου λιγότερο πραγματική από τη δική μας.

Ο Άρης Μπινιάρης καταπιάνεται με τις «Βάκχες» του Ευριπίδη, ηλεκτρίζει τον ποιητικό του λόγο και τον οδηγεί σε ροκ και πανκ μονοπάτια. Ο σκηνοθέτης προσεγγίζει τη σύγκρουση μεταξύ του βασιλιά Πενθέα και του θεού Διονύσου σαν έναν οργισμένο ύμνο πάνω στον διχασμό της ανθρώπινης ψυχής, τη λογική και το ένστικτο. Λάτρης της φόρμας όπου το θέατρο συνομιλεί με τη μουσική και μελετητής του αρχαίου δράματος, τολμά να συνδέσει την ανατρεπτική δυναμική της ροκ με τη ρηξιγενή τραγωδία των Βακχών. Σε μετάφραση Γιώργου Χειμωνά και ερμηνευτές τους: Γιώργο Γάλλο, Άννα Καλαϊτζίδου, Καρυοφύλλια Καραμπέτη, Χρήστο Λούλη, Άρη Μπινιάρη, Εύη Σαουλίδου, Χάρη Χαραλάμπους κ.ά. Μουσικοί: Βίκτωρας Κουλουμπής (ηλεκτρικό μπάσo), Πάνος Σαρδέλης (τύμπανα). Στην Κεντρική Σκηνής της Στέγης από 21 Μαρτίου.

Μετά την επιτυχημένη παράσταση «Η επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα» στο Υπόγειο του Τέχνης ο Νίκος Μαστοράκης υπογράφει τη σκηνοθεσία στις «Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης» του Έντεν Φον Χόρβατ -ένα από τα κλασικά αριστουργήματα του 20ού αιώνα. Η δράση του έργου τοποθετείται χρονικά την περίοδο του μεσοπολέμου λίγο πριν την άνοδο του ναζισμού στην Ευρώπη. Το πολιτικό σκηνικό μέλλεται να αλλάξει δραματικά, οι άνθρωποι όμως είναι ευτυχισμένοι στην ηθελημένη άγνοιά τους -μουσική, κρασί, παιχνίδια, υπαίθρια κέντρα διασκεδάσεως, εκδρομές. Η Μαριάννε, μια νεαρή γυναίκα που θέλει να σπάσει τα δεσμά της, αρνείται να παντρευτεί τον Όσκαρ, τον άντρα που προορίζεται για σύζυγός της. Ερωτεύεται τον Αλφρεντ, έναν επιπόλαιο τζογαδόρο που θα σαρώσει τη ζωή της… με  που θα παρουσιαστεί στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης. Στην παράσταση, που σηματοδοτεί την επιστροφή της Μάγιας Λυμπεροπούλου στο Θέατρο Τέχνης, εκτός από την ίδια πρωταγωνιστούν οι: Ναταλία Τσαλίκη, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Ιωάννα Μαυρέα, Δημήτρης Δεγαϊτης, Θάνος Τοκάκης, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Αλέξανδρος Σωτηρίου και Νίκος Αλεξίου. Από τον Απρίλιο.

Τον «Ηλίθιο» του Ντοστογιέφσκι θα σκηνοθετήσει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, Νίκος Διαμαντής, με τον Πέτρο Φιλιππίδη που θα κρατήσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο, αυτόν του Πρίγκιπα Μίσκιν, τη Μαρία Κίτσου που θα υποδυθεί την Ναστάζια, τη Λένα Παπαληγούρα την Αγλαΐα, ενώ στους ανδρικούς ρόλους θα δούμε τον Γιάννη Στάνκογλου, τον Χάρη Τζωρτζάκη και τον Ιωάννη Παπαζήση. Από τις 18 Απριλίου.

Ο Στάθης Λιβαθινός επιστρέφει στον Σαίξπηρ με ένα από τα πιο αινιγματικά και γοητευτικά έργα του μεγάλου δραματουργού «Τίμων, ο Αθηναίος». Ποίηση, τραγική ειρωνεία, αιχμηρά σχόλια και πικρό γέλιο συνυπάρχουν στο έργο που μιλάει για την ανθρώπινη φύση το οποίο γράφτηκε λίγο πριν από τον συγγενικό Ληρ που με την ίδια «αφέλεια» πιστεύει στους ανθρώπους. Σε μετάφραση Νίκου Χατζόπουλου με τους Αργυρώ Ανανιάδου, Βασίλη Ανδρέου, Γιώργο Δάμπαση, Νίκο Καρδώνη, Στάθη Κόικα, Διονύση Μπουλά, Δημήτρη Παπανικολάο, Στρατή Πανούριο, Μαρία Σαββίδου, Χρήστο Σουγάρη, Άρη Τρουπάκη και Αμαλία Τσεκούρα.  Από το Εθνικό Θέατρο – Ιούλιος

Η Ομάδα VASISTAS και η Αργυρώ Χιώτη παρουσιάζουν τις «Χοηφόρους» του Αισχύλου με τους Εύη Σαουλίδου, Ευδοξία Ανδρουλιδάκη, Αντώνη Αντωνόπουλο, Ματίνα Περγιουδάκη, Γιάννη Κλίνης, Ελένη Βεργέτη, Τζωρτζίνα Χρυσκιώτη κ.ά. Το κορυφαίο θρηνητικό τραγούδι της αρχαίας ελληνικής γραμματείας. Ένα προμελετημένο έγκλημα που στήνεται επί σκηνής με συνενόχους τους θεατές. Επικεντρώνοντας στον χορό του έργου, την παντοδύναμη αυτή φωνή που βρίσκεται συνεχώς παρούσα επί σκηνής, κινεί τα νήματα και οπλίζει το χέρι του φόνου, η ομάδα VASISTAS προσεγγίζει το έργο ως μία βαθειά σύγκρουση των ενστίκτων του ανθρώπου με την κοινωνική του υπόσταση.

Τη σατιρική «Μήδεια» του Μποστ θα σκηνοθετήσει το καλοκαίρι του 2018 ο Νίκος Καραθάνος ως οπερέτα που μετά από ανάθεση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής θα μελοποιήσει ο Νίκος Κυπουργός. Στις 7, 8, 11, 12 Ιουλίου στην Κεντρική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος).

Πολυαναμενόμενος και ο επιδαύριος “Αγαμέμνων” του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Τσέζαρις  Γκραουζίνις με τους Γιάννη Στάνκογλου, Μαρία Πρωτόπαππα, Ιώβη Φραγκάτου κ.ά. Στον Αγαμέμνονα του Αισχύλου, οι Πρωταγωνιστές είναι καταδικασμένοι να υποφέρουν και να πεθάνουν, αλλά τα μέλη του Χορού να υποφέρουν και να επιβιώσουν. Να ξανασκεφτούν τα δεινά τους και να βρουν μια διέξοδο. Στην πολιτεία που είναι καταδικασμένη στην αυτοκαταστροφή, οι πολίτες −που εκπροσωπούνται από τον Χορό−,  πρέπει να βρουν τη δύναμη και την πίστη να επαναπροσδιορίσουν τις ηθικές και πολιτειακές τους αξίες για να επιβιώσουν. 6 και 7 Ιουλίου, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

Ο νεαρός σκηνοθέτης Θάνος Παπακωνσταντίνου σκηνοθετεί για το Εθνικό Θέατρο την «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή και κατεβαίνει στο Αρχαίο θέατρο της ΕΠιδαύρο στο μεγαλύτερο μέχρι τώρα στοίχημα της καριέρας του.  Γραμμένη στη σκιά του Πελοποννησιακού πολέμου, η Ηλέκτρα του Σοφοκλή είναι από τα πιο «άγρια» έργα του ποιητή. Μια μάχη αντιθέσεων με κεντρικό θέμα τη δίκη: τη διαταραγμένη ισορροπία και την αποκατάστασή της. Αποτυπώνοντας έναν κόσμο εμφύλιου σπαραγμού, ο ποιητής μάς προσκαλεί να παρακολουθήσουμε τη λειτουργία ενός φυσικού νόμου: του νόμου της ανταπόδοσης. 20-21 Ιουλίου, Εθνικό Θέατρο, Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου

 

πηγή: tospirto.net