Δεν περιμέναμε κάτι καλύτερο. Απαράδεκτες οι δηλώσεις του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου Χάρτβιχ Φίσερ στα «Νέα», ο οποίος τόνισε πως «Το Μουσείο δεν θα επιστρέψει μόνιμα τα Γλυπτά στην Ελλάδα», απέκλεισε το ενδεχόμενο επ’ αόριστον δανεισμού τους, αλλά και γενικά οποιουδήποτε δανεισμού, εάν η Ελλάδα δεν αποδεχθεί ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν στους Βρετανούς και ισχυρίστηκε: «Εμείς εκθέτουμε τα Γλυπτά σε ένα πλαίσιο παγκόσμιων πολιτισμών, προβάλλοντας επιτεύγματα από όλο τον κόσμο κάτω από την ίδια στέγη και αναδεικνύοντας τη διασυνδεσιμότητα των πολιτισμών». Πολύ καλή η απάντηση της υπουργού Πολιτισμού Μυρσίνης Ζορμπά που χαρακτήρισε τις εν λόγω δηλώσεις «υπολείμματα της αποικιοκρατίας» και θύμισε: «Η Ελλάδα είναι ο γενέθλιος τόπος των Γλυπτών του Παρθενώνα, η Αθήνα είναι η πόλη τους, η Ακρόπολη και το Μουσείο της είναι ο φυσικός τους χώρος. Η δήλωση του κ. Φίσερ περί ”νόμιμου ιδιοκτήτη” επιδεικνύει μια στενή, κυνική διαχειριστική αντίληψη. Είναι λυπηρό να ακούγεται από τον διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου και γνωστό ιστορικό τέχνης. Υποβαθμίζει την πολιτιστική κληρονομιά από ανεκτίμητη οικουμενική αξία σε αγοραπωλησία. Παρόμοιες απόψεις είναι διαμετρικά αντίθετες με τις αντιλήψεις που επικρατούν σήμερα στο διεθνές πεδίο του πολιτισμού».
Όμως, θέλω να καταθέσω μια εμπειρία μου, που και αν εκ πρώτοις φαίνεται άσχετη με το θέμα, δεν είναι: Σε πρόσφατη εκδρομή μου οι περισσότεροι αρχαιολογικοί χώροι τους οποίους επιχείρησα να επισκεφθώ ήταν ή κλειστοί ή παρατημένοι. Η απογοήτευση ήταν μεγάλη, και την έκανε ακόμα πιο μεγάλη η επίσκεψη σε μικρά μουσεία όπου φυλάσσονται σημαντικές αρχαιότητες και τα οποία βρίσκονται σε άθλια κατάσταση. Στεγασμένα σε παλιά, ακατάλληλα πλέον κτίρια, παγωμένα, γεμάτα υγρασία, με τα σκονισμένα εκθέματα παρουσιασμένα με ξεπερασμένο και άσχημο τρόπο, μου προκάλεσαν θλίψη. Οι ευγενικοί υπάλληλοι μου μίλησαν για έλλειψη πόρων κλπ. Δεν μου είπαν κάτι που δεν γνώριζα. Όμω, όταν την ίδια μέρα διάβασα τη δήλωση της κυρίας Ζορμπά, σύμφωνα με την οποία ο κύριος Φίσερ με αυτά που λέει «υποβαθμίζει την πολιτιστική κληρονομιά» ενός λαού, δεν μπόρεσα να μην σκεφτώ πως πρώτοι την υποβαθμίζουμε εμείς οι ίδιοι με την αδιαφορία μας. Κανένα μουσείο μας δεν θα έπρεπε να είναι ασυντήρητο και χωρίς ικανό για τη φύλαξη και λειτουργία του προσωπικό, κανένας αρχαιολογικός χώρος δεν θα έπρεπε να είναι κλειδωμένος.
Ναι, τα μάρμαρα του Παρθενώνα είναι Ελληνικά! Το ίδιο όμως και χιλιάδες ακόμα θησαυροί που θα έπρεπε να είχαμε αναδείξει εδώ και χρόνια αλλά ποτέ δεν το κάναμε!
πηγή: tospirto.net