Ο Νίκος Μωραΐτης γράφει στίχους εδώ και πάνω από 20 χρόνια. Τους έχουν τραγουδήσει και τους τραγουδούν τα μεγαλύτερα ονόματα του ελληνικού πενταγράμμου, μεταξύ αυτών και ο Δημήτρης Μητροπάνος. Παράλληλα, έχει εργαστεί ως δημοσιογράφος & ραδιοφωνικός παραγωγός, ενώ από το 2016 είναι ο διευθυντής του ραδιοφωνικού σταθμού Μέντα 88 Fm, που διοργανώνει το αφιέρωμα στο Δημήτρη Μητροπάνο, με τίτλο «Δημήτρης Μητροπάνος: Η επόμενη γενιά».
Ο Νίκος Μωραΐτης συμμετέχοντας στο αφιέρωμα του Ogdoo.gr στον μεγάλο ερμηνευτή, καταθέτει τη δική του «εικόνα» για ‘κείνον, αλλά μιλά και για τη διοργάνωση.
Έχεις γράψει ένα από τα δημοφιλέστερα τραγούδια του Δημήτρη Μητροπάνου, το «Σβήσε το φεγγάρι», το οποίο θα μπορούσα να πω πως τότε επισκίασε τα υπόλοιπα του δίσκου, που για μένα ήταν ολόκληρος ένα «διαμάντι». Πώς γράφτηκε το τραγούδι αυτό;
Είχαμε κάνει, λίγους μήνες πριν, το «Ο Άγγελός μου» για την Άλκηστη Πρωτοψάλτη, που ήταν η μεγάλη επιστροφή του Στέφανου Κορκολή. Με παίρνει μια μέρα τηλέφωνο ο Στέφανος και μου λέει: «στείλε μου στίχους, κάνουμε Μητροπάνο». Το πρώτο στιχάκι που του έστειλα ήταν το «Σβήσε το φεγγάρι» και εκείνος έκανε… τα γνωστά του: Το ίδιο βράδυ με πήρε τηλέφωνο και μου το έπαιξε στο πιάνο. Ξέραμε και οι δύο ότι είχαμε στα χέρια μας κάτι που μας δημιουργούσε δυνατό κραδασμό.
Πώς εξηγείς το γεγονός ότι ο Δημήτρης Μητροπάνος κατάφερε να γίνει «πανεθνικό» είδωλο και να μη «διχάσει» το κοινό, παρά τις πολιτικές του απόψεις και τη λαϊκότητά του;
Ο Μητροπάνος ήταν αφοπλιστικά αληθινός. Κι ήταν αληθινός στα πάντα, όχι μόνο την ώρα που τραγουδούσε. Θυμάμαι όταν, με την ιδιότητα του δημοσιογράφου, του είχα πάρει για πρώτη φορά συνέντευξη, είχα φύγει συνεπαρμένος. Κοφτός, στακάτος, δωρικός, λίγα λόγια, χωρίς κακίες, χωρίς μικρότητες, βλέμμα καθαρό – πεντακάθαρο. Αυτά ο κόσμος τα ξεχωρίζει, δεν τον κοροϊδεύεις. Όταν αυτή η αλήθεια συνδυάζεται με μία φωνή – εθνικό ηχείο και με μία παρουσία βράχου στη μέση της σκηνής, καταλαβαίνεις ότι όλα αυτά τα στοιχεία δεν δημιουργούν απλά έναν τραγουδιστή, αλλά ένα σύμβολο.
Θα μας περιγράψεις μια στιγμή από τις ηχογραφήσεις των τραγουδιών σας, ή τη γενικότερη συνεργασία σας, που δε θα ξεχάσεις ποτέ;
Δύο στιγμές δεν θα ξεχάσω. Η πρώτη ήταν στο στούντιο που γράφαμε το δίσκο. Κάποια στιγμή είχα δύο πιθανές εκδοχές σε ένα στίχο. Τον πλησιάζω με το χαρτί και του δείχνω: «Τι προτιμάτε, αυτό ή αυτό;». Σπρώχνει προς το μέρος μου το χαρτί και μου λέει: «Εσύ γράφεις, εγώ τραγουδάω». Με μία κίνηση έδειξε πόση εκτίμηση είχε στους δημιουργούς.
Η δεύτερη στιγμή ήταν όταν το Δεύτερο Πρόγραμμα της ΕΡΑ μού έκανε ένα αφιέρωμα στον ΙΑΝΟ. Ο Μητροπάνος ήταν βαριά άρρωστος – πριν κάνει τη μεταμόσχευση. Δεν μπορούσα όμως να μην τον πάρω τηλέφωνο, έστω και για τυπικούς λόγους, να τον καλέσω. Όχι μόνο ήρθε και τραγούδησε, αλλά στο τέλος, όταν πήγα να τον χιλιοευχαριστήσω, μου είπε: «τέτοιο τραγούδι μού έδωσες και δεν θα ερχόμουνα;».
Όντας διευθυντής του ραδιοφωνικού σταθμού Μέντα, που διοργανώνει τη συναυλία – αφιέρωμα, με ποιο σκεπτικό επιλέχθηκαν οι συμμετέχοντες και ειδικότερα εκείνοι που, λόγω της ηλικίας τους, ενδεχομένως, δεν είχαν προλάβει να συνεργαστούν με τον Δημήτρη Μητροπάνο;
Ο Μητροπάνος είναι ένα πανελλήνιο φαινόμενο, γιατί έχει περάσει στη νεότερη γενιά συνολικά -στους ροκάδες, στους ποπ, στους έντεχνους, σε αυτούς που ακούν ξένη μουσική, σε όλους-, όχι μόνο στους εραστές του λαϊκού τραγουδιού. Ήθελα λοιπόν αυτό να φανεί στη συναυλία μας, να δω -πλάι στους σημαντικούς λαϊκούς τραγουδιστές της επόμενης γενιάς- πώς έχει καταγραφεί ο Μητροπάνος στο DNA τραγουδοποιών όπως ο Δεληβοριάς, ο Μαραβέγιας, ο Μουζουράκης, πώς αντιλαμβάνονται ένα τραγούδι του. Ήμουν σίγουρος -και αυτό πιστεύω θα φανεί στο Ηρώδειο- ότι όσο κι αν δεν έχουν ευθεία συγγένεια μαζί του, ο Μητροπάνος αποτελεί και δικό τους κομμάτι, όπως καθενός που μεγαλώνει σε αυτή τη χώρα.
Ποια είναι τα στοιχεία που έκαναν το αφιέρωμα τόσο «περιζήτητο» ώστε τα εισιτήρια να έχουν εξαντληθεί λίγες βδομάδες μόνο μετά την έναρξη της προπώλησης και χωρίς να έχει καν προλάβει να διαφημιστεί η συναυλία;
Καταρχάς η δύναμη του Μητροπάνου είναι αδιαμφισβήτητη. Το ζήτημα για μένα ήταν αν ένας σχετικά καινούργιος σταθμός και μόλις πρόσφατα ανερχόμενος, όπως ο ΜΕΝΤΑ 88, θα μπορούσε να επικοινωνήσει μία μεγάλη συναυλία. Αυτό που συνέβη μάς αιφνιδίασε. Με διαφήμιση μόνο από τον αέρα του ΜΕΝΤΑ και τις σελίδες του σε facebook και instagram, έμαθε για το γεγονός όλη η Αθήνα και η συναυλία έγινε sold out δύο μήνες πριν. Η πραγματικότητα μας ξεπέρασε.
Τι έχει αλλάξει στο λαϊκό τραγούδι από το ξεκίνημα του Δημήτρη Μητροπάνου μέχρι τις μέρες μας;
Πάρα πολλά. Σίγουρα ο ήχος, μα πρώτα απ’ όλα οι συνθέτες. Πες μου έναν νέο συνθέτη που μπορεί να γράψει καθαρόαιμα λαϊκά; Ενώ στο χώρο του ποπ – λαϊκού έχουν υπάρξει νέα ονόματα, από το κλασικό λαϊκό τραγούδι λείπουν. Η δική μου εξήγηση είναι ότι το λαϊκό τραγούδι δεν ταιριάζει στην εποχή. Είναι πολύ σύνθετη, σκοτεινή και κλειστοφοβική, το λαϊκό τραγούδι θέλει απλότητα, φως και ανοιχτωσιά.
Αν μπορούσες τώρα να του έδινες ένα από τα τραγούδια σου να το τραγουδήσει σε πρώτη εκτέλεση, ποιο θα επέλεγες και γιατί;
Το «Κάτι Ελλάδες», σε μουσική Νίκου Μερτζάνου, γιατί έχει μια δωρικότητα. Ξέρεις όμως πόσα τραγούδια γράφω που με ρωτάνε οι συνθέτες «αυτό σε ποιον να το δώσουμε;» και ακόμα απαντώ «στον Μητροπάνο»;
* Η μεγάλη συναυλία του Μέντα θα πραγματοποιηθεί στο Θέατρο Ηρώδου Αττικού, την Τρίτη 2 Οκτωβρίου στις 21:00. Μάθετε περισσότερα εδώ