Ενα από τα λιγότερα γνωστά έργα του Σαίξπηρ, το ”Χειμωνιάτικο Παραμύθι” παρουσιάζεται αυτήν την άνοιξη στο Από Μηχανής Θέατρο. Και μπορεί να ακούγεται οξύμωρο εποχιακά… αλλά, όπως αναφέρει ο σκηνοθέτης της παράστασης, Θανάσης Σαράντος, «ο διαχρονικός λόγος του Σαίξπηρ δροσίζει τις ψυχές μας όλες τις εποχές. Το “Χειμωνιάτικο Παραμύθι” είναι μια συγκλονιστική ιστορία που θ’ αγαπήσουν πραγματικά οι θεατές, αφού μιλά για ήρωες που περνούν από τις πιο τραγικές τους καταστάσεις στις πιο διαυγείς τους στιγμές μέσω της αγάπης και της συγχώρεσης».

Πρόκειται για ένα αλλόκοτο παραμύθι.…Η ιστορία του ζηλόφθονου βασιλιά Λεόντιου που τα άρρωστα συναισθήματά του για την ωραία σύζυγό του (και πιστή εν τέλει) Ερμιόνη γίνονται η αιτία για 16 χρόνια δυστυχίας και μοναξιάς. Ο Λεόντιος τυφλωμένος από ζήλεια και διψώντας για εκδίκηση θα οδηγήσει την “άπιστη” στη φυλακή, το παιδί του και τους έμπιστους τους στην εξορία βυθίζοντας ταυτόχρονα τον ίδιο στην απόλυτη μοναξιά και απελπισία.

«Η ερωτική ζήλια του κεντρικού ήρωα του βασιλιά Λεόντιου είναι ένα συναίσθημα που μπορεί να υπάρξει στον κάθε άνθρωπο. Στην περίπτωση του Λεόντιου έχει και τραγικές συνέπειες, αφού τα χάνει όλα μέχρι την πραγματική αυτογνωσία έστω μετά από 16 ολόκληρα  χρόνια όπου βρίσκει τον πραγματικό του εαυτό. Ο Λεόντιος χάνει τη γυναίκα του, τον γιο του, την κόρη του, τους πιο στενούς του συμβούλους και τον καλύτερό του φίλο. Όλοι οι κεντρικοί χαρακτήρες του πρώτου μέρους χάνονται εκτός από τον Λεόντιο και την Παυλίνα που είναι η φωνή της ανθρώπινης συνείδησης και που επιτυγχάνει τελικά την ένωση μετά από την καταστροφή και που στην παράστασή μας υποδύεται η Πηνελόπη Μαρκοπούλου. Είναι στο απόγειο της τραγωδίας που ο Σαίξπηρ  αποφασίζει να μετατρέψει το έργο σε κωμωδία και που ακολουθεί ανακουφιστικά μετά την αγωνία και την πίεση των τριών πρώτων πράξεων, έτσι ώστε ο λυρισμός και η τρυφερότητά της, όπως και τα κωμικά στοιχεία της να είναι πραγματικά δυνατά με κυρίαρχο της σκηνής τον Αυτόλυκο, έναν υπέροχο μποέμ ήρωα που υποδύεται στην παράστασή μας ο Ορέστης Τζιόβας ή τον γέρο βοσκό που ερμηνεύει ο βετεράνος-ηθοποιός Γιάννης Δεγαΐτης. Το “Χειμωνιάτικο Παραμύθι” αντανακλά από την μία τη βία που μπορεί να γεννήσει η ερωτική ζήλια και από την άλλη μάς μιλά για τον άδολο έρωτα που συνυπάρχει με την αθωότητα και την αφέλεια της νεότητας της Περντίτας και του Φλοριζέρ που μοιάζει τόσο με το ερωτικό ζευγάρι του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας», αναφέρει ο Θανάσης Σαράντος σκιαγραφώντας τους ήρωες του έργου.

«Το “Χειμωνιάτικο Παραμύθι” θα μπορούσε να είναι μια ολοκληρωμένη και συμπυκνωμένη  τραγωδία με αίμα, αλλά είναι ταυτόχρονα και μια καθαρή κωμωδία. Καμία άλλη κανονικού μεγέθους τραγωδία δεν αγγίζει την ένταση των τριών πρώτων πράξεων του Χειμωνιάτικου Παραμυθιού· όλα στην αρχή κινούνται γρήγορα, στροβιλιστικά και άρρωστα. Από την άλλη το δεύτερο μέρος εξελίσσεται σε μια σπαρακτική κωμωδία μέσα στην φύση της άγριας Βοημίας και που λειτουργεί λυτρωτικά για την κάθαρση που έρχεται στο φινάλε για τους ήρωες του. Είναι αυτή η ιδιαίτερη φόρμα  του συγκλονιστικού και σχετικά αγνώστου έργου του μεγάλου δραματουργού που με γοήτευσε για να γίνει παράσταση.

Ο υπαρξιακός Σαίξπηρ αποκαλύπτει με χιούμορ και συγκίνηση αυτό το πανέμορφο τέρας που ονομάζεται άνθρωπος και παρουσιάζει το μεγαλείο του αλλά και τις πιο σκοτεινές του πλευρές . Αντιμετωπίσαμε αυτό το έργο όχι ως κλασσικό κείμενο αλλά ως σύγχρονο αφού ξεχειλίζει από αμέτρητα συναισθήματα που αγγίζουν όλους μας σήμερα.  400 χρόνια και πλέον μετά ο ποιητής Σαίξπηρ καταφέρνει να “μιλά” σε διαφορετικούς ανθρώπους, ανεξαρτήτου ηλικίας, ιδιότητας, θεατρικής παιδείας ή γούστων», αναφέρει και προσθέτει για τη σκηνοθεσία του «η σκηνοθεσία εστιάζει αποκλειστικά στο λόγο του Σαίξπηρ με την ρέουσα μετάφραση του Νίκου Χατζόπουλου και στο ανθρώπινο δυναμικό με την ομάδα των δέκα ηθοποιών  που δούλεψε εντατικά επί τρείς μήνες στις πλέον αντίξοες συνθήκες ώστε να μιληθεί ο ποιητικός λόγος και ν’ ακούγεται σαν σημερινός. Νομίζω έχει πολύ ενδιαφέρον στο ότι οι περισσότεροι ηθοποιοί υποδύονται δύο ή και τρείς ρόλους αφού το έργο  εκτυλίσσεται κατά το ήμισυ στη σκοτεινή, “πολιτισμένη”  Σικελία και για το υπόλοιπο μισό στη φωτεινή και άγρια επαρχιώτικη Βοημία, που είναι “γεμάτη ανθρώπους αθώους και χαρούμενους”. Οι ηθοποιοί εναλλάσσονται συνεχώς ανάμεσα στις δύο αυτές συναισθηματικές περιοχές του έργου».

Όλο το έργο “Χειμωνιάτικο Παραμύθι”, από την αρχή έως και το τέλος του δεν σταματά να υμνεί τον έρωτα, την άδολη αγάπη, την συγχώρεση. Είναι στην πραγματικότητα μια ελεγεία σ΄ένα ρεαλιστικό σύμπαν όπου το Καλό κυριαρχεί και οι άνθρωποι κουρασμένοι από τα δεινά , αλλά σίγουρα σοφότεροι επιστρέφουν στην αθωότητα ξαναβρίσκοντας την αγάπη.

«Σε κάθε στιγμή της ζωή μας δίνεται και από μια ευκαιρία ν’ αλλάξουμε την ζωή μας προς το καλύτερο. Είναι στο χέρι μας να την αρπάξουμε αρκεί να μην σκεφτόμαστε εγωιστικά και να συνυπάρχουμε στο “εμείς” και όχι στο “εγώ”. Ο συγγραφέας, στο προτελευταίο έργο του, δίνει μια δεύτερη ευκαιρία στον κόσμο μετά από την καταστροφή. Πιστεύω λοιπόν ότι η ελπίδα είναι και το βασικό μήνυμα του έργου και σίγουρα αφορά και τους σημερινούς θεατές», αναφέρει.

Στην παράσταση όλοι οι ηθοποιοί επωμίζονται διπλό ή και τριπλό ρόλο  αφού το έργο του Σαίξπηρ εκτυλίσσεται κατά το ήμισυ στη σκοτεινή, “πολιτισμένη”  Σικελία και για το υπόλοιπο μισό στη φωτεινή και άγρια επαρχιώτικη Βοημία, που είναι “γεμάτη ανθρώπους αθώους και χαρούμενους”. Οι ηθοποιοί εναλλάσσονται συνεχώς ανάμεσα στις δύο συναισθηματικές περιοχές του έργου.

Η παράσταση θα ανέβει  τον Ιούνιο του 2018 (1, 2 και 3 Ιουνίου) στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών ως μετάκληση του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος

Διανομή (με σειρά εμφάνισης): Ορέστης Τζιόβας  (Πολύξενος, Αυτόλυκος). Θανάσης Σαράντος  (Λεόντιος). Βάσια Χρήστου  (Ερμιόνη, Μόψα). Τζερόμ Καλούτα  (Κάμμιλος, Δικαστής, Ναυτικός). Πηνελόπη Μαρκοπούλου  (Παυλίνα, Δορκάς). Βασιλίνα Κατερίνη  (Περντίτα, Αιμιλία). Κωνσταντίνος Τσονόπουλος  (Φλοριζέλ, Υπασπιστής Β’). Νίκος Χριστοφυλάκης  (Κωμικός, Δεσμοφύλακας, Υπασπιστής Α’).  Ο μικρός Στέλιος Πανταγιάς  (Μαμίλλιος). Φιλική συμμετοχή: ο Γιάννης Δεγαΐτης   (Αντίγονος, Γέρο-βοσκός).

Συντελεστές: Μετάφραση: Νίκος Χατζόπουλος. Σκηνοθεσία-δραματουργική επεξεργασία: Θανάσης Σαράντος. Σκηνικό: Δημήτρης Ταμπάκης. Κοστούμια: Μπιάνκα Νικολαρεΐζη. Μουσική : Κωνσταντίνος Ευαγγελίδης. Επιμέλεια Κίνησης: Όλγα Σπυράκη. Φωτισμοί : Μελίνα Μάσχα. Video: Mιχάλης Κλουκίνας. Α’ βοηθός σκηνοθέτη: Θεοφάνης Μιλλεούνης. Β´ βοηθός σκηνοθέτη: Στέλιος Βάσιλας. Βοηθός ενδυματολόγου: Χαρά Μπαγουράκη. Φωτογραφίες: Ρίτα Τσέλα – Θωμάς Αγρόγιαννης. Επιμέλεια κειμένων προγράμματος : Μάρκος Τσούμας. Διεύθυνση Παραγωγής: Πάνος Σβολάκης. Παραγωγή: Αστική Μη Κερδοσκοπική Eταιρεία Θεάτρου «Ηθικόν Ακμαιότατον»

Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Παρασκευή :9.00μμ. Σάββατο :6.00 μμ. Κυριακή :9.00 μμ. Διάρκεια: 2 ώρες με 10 λεπτά διάλειμμα. Τιμές εισιτηρίων: Παρασκευή & Κυριακή: 16 ευρώ κανονικό. 12 ευρώ μειωμένο (φοιτητικό, άνω των 65, καθηγητών, ομαδικό). 10 ευρώ (πολυτέκνων, μαθητικό). 8 ευρώ (ανέργων, ατέλειες). Σάββατο  λαϊκή απογευματινή: 14 ευρώ κανονικό. 10 ευρώ μειωμένο (φοιτητικό, άνω των 65, καθηγητών, ομαδικό). 5 ευρώ (ανέργων, ατέλειες, πολυτέκνων, μαθητικό).  Eιδική προσφορά προπώλησης για περιορισμένο αριθμό εισιτηρίων: 12 ευρώ και 10 μειωμένο. Και στα ταμεία του ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟ: Ακαδήμου 13 Μεταξουργείο, ΤΚ 10436, Αθήνα, Τηλέφωνο: 210 523 2097, Ώρες ταμείου : 9.00 -22.00

 

πηγή: tospirto.net