Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας (ΦΠΚΑ) επιστρέφει – για πρώτη φορά διαδικτυακά και δωρεάν – δεδομένων των πρωτόγνωρων συνθηκών που διαμορφώθηκαν λόγω της πανδημίας.   Το 11ο ΦΠΚΑ της Ταινιοθήκης της Ελλάδος θα διεξαχθεί από 16 έως 26 Οκτωβρίου μέσω του Festival Scope, στην διεύθυνση online.tainiothiki.gr, «φιλοδοξώντας να αναδείξει ό, τι πιο φρέσκο και ρηξικέλευθο συμβαίνει στον παγκόσμιο κινηματογράφο». Η πλατφόρμα θα ανοίξει στις 16 Οκτωβρίου.  

Στο διεθνές διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ συμμετέχουν εννέα ταινίες που πειραματίζονται με νέες μορφές αφήγησης.   Μεταξύ των οποίων, σε πρώτη πανελλαδική προβολή η ταινία «Γένος Παν» του σκηνοθέτη από τις Φιλιππίνες Λαβ Ντίαζ, που πριν μερικές εβδομάδες απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας στο τμήμα «Ορίζοντες» στο Φεστιβάλ της Βενετίας.

  Το Γένος Παν (μυθοπλασία, 157′, 2020, Φιλιππίνες), είναι γυρισμένο ασπρόμαυρο, στη γλώσσα Ταγκαλόγκ. Πρωταγωνιστούν τρεις παράνομοι ανθρακωρύχοι οι οποίοι ταξιδεύουν πίσω στο νησί τους μετά από μήνες μόχθου σε σκληρές συνθήκες. Με τα χρήματα που κέρδισαν με τη επίπονη δουλειά τους, διέσχισαν τη θάλασσα, τα βουνά και το δάσος μέχρι που έφτασαν στον προορισμό τους. Ή μήπως δεν έφτασαν πραγματικά στο καταραμένο νησί τους;  

Ο 62χρονος Λαβ Ντίαζ (Φιλιππίνες, 1958), σκηνοθέτης, σεναριογράφος, παραγωγός, μοντέρ, διευθυντής φωτογραφίας, συνθέτης, ηθοποιός και ποιητής, έγινε διεθνώς γνωστός μέσω της τριλογίας του για τις Φιλιππίνες: “West Side Kid” (2001), “Evolution Of A Filipino Family” (2004) και “Heremias” (2006). Με ανεξάρτητες μεθόδους παραγωγής, οι ταινίες του Ντίαζ, συνήθως πολύ μεγάλης διάρκειας, αντικατοπτρίζουν τις ζωές των Φιλιππινέζων και υπαινίσσονται ότι η σωτηρία είναι δυνατή μέσω των κοινωνικών αγώνων.  

Οι ταινίες του έχουν κερδίσει τα σημαντικότερα βραβεία στα μεγαλύτερα φεστιβάλ του κόσμου (Αργυρή ‘Αρκτο στο Φεστιβάλ του Βερολίνου, Χρυσό Λέοντα στη Βενετία κ.α).   Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας έχει παρουσιάσει σε ελληνικές πρεμιέρες, τη σχεδόν εξάωρη ταινία «Απ’ Ό,τι Ήταν Πριν” (2014) και την τετράωρη ταινία του “Το Κυνήγι Του Διαβόλου” (2018).

  Για τη νέα του ταινία «Γένος Παν» (σημαίνει «Χιμπατζής») ο Λαβ Ντίαζ σημειώνει: «ήθελα πάντα να κάνω μια ταινία για τα ζώα. Αλλά για τον άνθρωπο ως ζώο. Γιατί όλη του τη ζωή, εδώ που τα λέμε, σαν ζώο συμπεριφερόταν… Αν και θεωρούμαστε το πιο εξελιγμένο είδος, ακόμα διατηρούμε την συμπεριφορά του χιμπατζή».  

Αν και οι ταινίες του, έχουν σαν αφετηρία τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες και την ακραία κοινωνική διαστρωμάτωση της χώρας του, τελικά τις υπερβαίνουν, και το αποτέλεσμα είναι ένας βαθιά οικουμενικός κινηματογράφος που μιλά στο νου και την καρδιά και δικαίως τον κατέταξε σε έναν από τους κορυφαίους δημιουργούς του καιρού.  

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πηγή: www.lifo.gr