Ένα ακόμα Vinyl Market (5,6 και 7 Οκτωβρίου στο χώρο της Τεχνόπολης) μας δίνει την ευκαιρία να μιλήσουμε για το «φαινόμενο βινύλιο» που για μια ακόμη χρονιά καλά κρατεί. Βινύλιο το αγαπημένο μας. Για μας (που ανασύραμε από τα αζήτητα το παλιό πικ απ), αλλά και για την «digital γενιά» που ενώ μεγάλωσε και συνήθισε το άυλο προϊόν του διαδικτύου, φαίνεται να εκτιμάει ιδιαίτερα την χαρά της… αφής.

Το 2018 ήταν μια εξαιρετική χρονιά για τις μεγάλες αγορές (ΗΠΑ και Βρετανία), γεγονός που αποδεικνύει ότι η άλλοτε «τρέλα» της  περιορισμένης κλίμακας εστέτ μουσικόφιλων έχει δώσει τη θέση της σε μια ευρύτερη και ποικιλόμορφη αγορά, ιδιαίτερα υπολογίσιμη από τη μουσική βιομηχανία. Ενδεικτική είναι αύξηση των πωλήσεων το πρώτο μισό του 2018 που κατέγραψε η Nielsen Music στην αμερικάνικη αγορά. Μεταξύ 29ης Δεκεμβρίου του 2017 έως και 28ης Ιουνίου του 2018 πουλήθηκαν 7.6 εκατομμύρια  Lps,  αύξηση  19.2% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2017.  Σχεδόν 1 εκατομμύριο από τις πωλήσεις αυτές (773.000 άλμπουμ) έγιναν τoν Απρίλιο, την εβδομάδα του Record Store Day (124.000 περισσότερες από το 2017), με best selling δίσκους το  «Greatest Hits»  του Bruce Springsteen, αμέσως μετά τα «Τhe Wellcome  To The Blackout» (David Bowie) και «Tonight’s The Night Live at the Roxy» ( Neil Young ).

Η γενικότερη κατάταξη που δίνει η Nielsen για τα ευπώλητα του 2018  στην αμερικάνικη αγορά (που όμως δεν συμπεριλαμβάνουν τους μεταχειρισμένους δίσκους) είναι η ακόλουθη :
Jack White  «Boarding House Reach» (37.000)
Kendrick Lamar  «Damn» (30.000)
Guardians of the Galaxy , “Ausome Mix” (28.000)
Michael Jackson  «Thriller» ( 28.000)
Fleetwood Mac «Rumors» (28.000)
Panic! At The Disco  «Pray For The Wicked» (26.000)
Justin Timberlake “Man Of The Woods” (26.000)
Prince “Purple Rain” (25.000)
Amy Winehouse Back To Black (25.000)
Beatles  “Sgt. Pepper’s Lonely Hearts” (23.000).

Προσπαθώντας να αναλύσει την «vinyl μανία» των τελευταίων χρόνων ο Gennaro Castaldo,  στέλεχος  της Βρετανικής Βιομηχανίας  Δίσκου, έλεγε σε παλιότερη συνέντευξη του  ότι το «φαινόμενο  βινύλιο» έχει ισχυροποιηθεί  από την επιρροή της  indie rock με γκρουπ παγκόσμιας εμβέλειας –Arctic Monkeys στην Βρετανία, White Stripes στην Αμερική – αλλά και την τάση «κόντρα στο  ρεύμα» που στήριξαν πολλοί καλλιτέχνες, ανεξάρτητες εταιρείες και μικρά καταστήματα δίσκων. Αποτέλεσμα αυτής της ας πούμε ενοποιημένης δράσης των «μικρών» είναι και η επιτυχία του Record Store Day, που έχει γίνει  θεσμός κάθε Απρίλη  σε όλα  τα  μεγάλα δυτικά κέντρα. Το Record Store Day έβαλε στο παιχνίδι και την πολύ νέα γενιά που μεγαλωμένη μέσα στο άυλο σύμπαν του ιντερνετ  διψάει για vintage αισθητική ή οτιδήποτε μπορεί να την βοηθήσει να φτιάξει τα δικά της σύμβολα. Γι’ αυτό (όπως έχουμε ξαναπεί)  και το ίδιο το προϊόν, ο τρόπος που «πακετάρεται» και διατίθεται (όλο το marketing που το διέπει) προσαρμόζεται και στη «γλώσσα» αυτής της πολύ νέας γενιάς. Αν δηλαδή κάποτε το κοινό του βινυλίου ήταν  μια μικρή  ομάδα υψηλών απαιτήσεων  που δεν ενδιαφερόταν ιδιαίτερα για το πακετάρισμα, τώρα συμβαίνει το αντίθετο: Το προϊόν οφείλει να είναι “premium” (κάτι σαν συλλεκτικό στην καθομιλουμένη), να έχει προσεγμένο εξώφυλλο, να περιέχει μπόλικο υλικό (μπορεί και δύο βινύλια μαζί) sticker, αλλά και τον download code- για να μπορείς να το βρεις και στο διαδίκτυο.

Στην Ελλάδα, που όλα είναι πιο μικρά και πιο στο περίπου, η αγορά του βινυλίου έχει βάλει εδώ και χρόνια τις βάσεις της και πάει. Το βλέπουμε στα «συλλεκτικά»  βινύλια που όλο και πιο σταθερά συνοδεύουν τις νέες κυκλοφορίες , το βλέπουμε στις  ετήσιες διοργανώσεις που πλέον έχουν γίνει θεσμοί (το  Vinyl Market κάθε Οκτώβρη στο Γκάζι και το Vinyl is Back που οργανώνει ο Γιάννης Αλεξίου κάθε Μάρτιο  στο Μουσείο Αυτοκινήτου) το βλέπουμε και στα εφηβικά δωμάτια που σε κάποια γωνιά τους θα το έχουν το βινύλιο τους. Η αλήθεια όμως είναι ότι όλοι μας (κυρίως οι άνω των 40)  έχουμε μια μικρή αδυναμία στη γοητεία της μαύρης γυαλάδας. Με όλα της τα …φρου φρού, τις αφίσες, τα στίκερ, τα μπλουζάκια, τα εξώφυλλα .Μια βόλτα  σε λίγο, μέσα στον Οκτώβρη στο Vinyl Market στο Γκάζι και αργότερα στο  Vinyl is Back και θα έχουμε το ρεπορτάζ ιδίοις όμμασι.

Info

05 Οκτωβρίου 2018
ΤΕΧΝΟΠΟΛΙΣ, Πειραιώς 100, Γκάζι
Τηλ.: 210 3475518/3461589/3416903/3467322
Εως 7 Οκτωβρίου

 

πηγή: tospirto.net