Είναι δύσκολο να εντοπίσεις τους σημαντικότερους σταθμούς μιας πλούσιας καριέρας που κράτησε περισσότερες από έξι δεκαετίες, μετρώντας περισσότερες από 100 παραστάσεις και αμέτρητες διακρίσεις. Ο Βρετανός σκηνοθέτης Πίτερ Χολ υπήρξε πραγματικά ένας κολοσσός του θεάτρου, με αφορμή τον πρόσφατο θάνατό του, οι New York Times επέλεξαν 5 εμβληματικές, κορυφαίες δουλειές του για να τον τιμήσουν.

Περιμένοντας τον Γκοντό (1955)
Ηταν μόλις 24 ετών ο Χολ όταν αποφάσισε να συστήσει στο θεατρόφιλο κοινό του Λονδίνου ένα από τα σημαντικότερα έργα του 20ου αιώνα. Πολλοί αντέδρασαν με θυμό ή απελπισία όταν ήρθαν αντιμέτωποι με τις υπαρξιακές ανησυχίες των ηρώων του Μπέκετ, όμως το συγκεκριμένο ανέβασμα εκτίναξε τη φήμη του νεαρού τότε σκηνοθέτη σε δυσθεώρητα ύψη από την αρχή της καριέρας του.

Η Επιστροφή (1965)
Η παγκόσμια πρεμιέρα του αριστουργήματος του Χάροντ Πίντερ με θέμα τις δυσλειτουργικές οικογενειακές σχέσεις προκάλεσε αντιδράσεις εξίσου παθιασμένες με εκείνες που είχε δημιουργήσει ο “Γκοντό” του.  Η σκηνοθεσία του απέδειξε για άλλη μια φορά πόσο μεγάλη σημασία έδινε σε κάθε λέξη και, κυρίως, σε κάθε παύση. Στον θίασο βρισκόταν και η τότε σύζυγός του Βίβιαν Μέρτσαντ.

Αμαντέους (1979)
Το συγκλονιστικό πορτρέτου που σκιαγράφησε ο Πίτερ Σάφερ της ανταγωνιστικής σχέσης ανάμεσα στον Μότσαρτ και στον Σαλιέρι επέτρεψε στον Χολ να επιδείξει τη μαεστρία του στον χειρισμό πληθωρικών παραγωγών και δυνατών ερμηνειών.
Δύο ζεύγη ηθοποιών έχουν μείνει στην ιστορία χάρη στις οδηγίες του: ο Πολ Σκόφιλντ και ο Σάιμον Κάλοου που ερμήνευσαν τους ρόλους στο Λονδίνο, και ο Ιαν ΜακΚέλεν και ο Τίμ Κάρι που ενσάρκωσαν τους δύο αντιπάλους στο Μπρόντγουει έναν χρόνο αργότερα.

Ο Ορφέας στον Αδη (1988)
Από την αρχή της πορείας του ο Χολ είχε δείξει ενδιαφέρον για τα έργα του Τενεσί Γουίλιαμς. Ο “Ορφέας” του βοήθησε να ξαναγίνει ο συγγραφέας πάλι της μόδας σε μια εποχή που θεωρούνταν ξεπερασμένος. Η πρωταγωνίστρια της παράστασης, Βανέσα Ρεντγκρέιβ, παιδεύτηκε να βρει την προφορά της ηρωίδας που κλήθηκε να υποδυθεί όμως επιβεβαίωσε όσους θεωρούσαν πως όταν δινόταν στον ρόλο της δεν υπήρχε συναίσθημα που να μην μπορεί να αποδώσει επάνω στη σκηνή.

Οπως σας αρέσει (2003)
Επρεπε να φτάσει τα 70κάτι του ο Χολ για να σκηνοθετήσει πρώτη φορά μια από τις πιο πολυαγαπημένες κωμωδίες του Σαίξπηρ. Για τον ρόλο της Ρόζαλιντ διάλεξε την ταλαντούχα κόρη του, Ρεμπέκα Χολ, την οποία είχε πρωτοπαρουσιάσει στο Γουέστ Εντ μια χρονιά νωρίτερα. Οι κριτικοί ενθουσιάστηκαν με τη φρεσκάδα της παράστασης, ένα στοιχείο που συνοδευόταν ωστόσο κι από την ώριμη ματιά κάποιου που γνωρίζει καλά τα καμώματα της μοίρας.

 

πηγή: tospirto.net