Θεσμοί, καλλιτέχνες και κοινό της κλασικής μουσικής καλούνται από τα μέσα Ιουλίου σε σταδιακή επαναφορά! Με τον κορονοϊό σε ύφεση και υπό το νέο καθεστώς πληρότητας θέσεων 75% για όλες τις υπαίθριες εκδηλώσεις ζωντανού θεάματος και ακροάματος, το Φεστιβάλ Αθηνών θα διαδραματίσει εύλογα κυρίαρχο ρόλο. Αν εξαιρέσει κανείς τις τακτικές συναυλίες των κρατικών συμφωνικών συνόλων, τους περισσότερους προβολείς συγκεντρώνει και πάλι η όπερα. Οι λάτρεις του είδους θα έχουν, πάντως, τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν στον ίδιο χώρο (4 και 5/8) και μια πλήρη σκηνική παραγωγή, αυτήν της όπερας του Μοντεβέρντι «Η Επιστροφή του Οδυσσέα στην πατρίδα», που προτείνουν η Καμεράτα και ο Γιώργος Πέτρου (λίγο μετά την πρόσφατη ανάληψη και της μουσικής διεύθυνσης της Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ). Το αριστούργημα του πρώιμου μπαρόκ θα σκηνοθετήσει η καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεάτρου Τέχνης Μαριάννα Κάλμπαρη, ενώ συμμετέχουν έντεκα Έλληνες μονωδοί, με επικεφαλής δύο διακεκριμένους σολίστ, τον βαρύτονο Τάση Χριστογιαννόπουλο και τη μεσόφωνο Μαίρη-Έλεν Νέζη. Αξιοσημείωτο ενδιαφέρον παρουσιάζουν, όμως, και δύο ακόμη περφόρμανς που θα φιλοξενηθούν στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου, παρέχοντας ισχυρό κίνητρο να συνδυάσουμε long weekends και πολιτισμό. Στις 31/7 και 1/8, η ανήσυχη ομάδα λυρικού θεάτρου «Ραφή» παρουσιάζει, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, το μπαρόκ κομψοτέχνημα του Φαλβέτι «Η κιβωτός του Νώε». Το ορατόριο του τολμηρού Σικελού ιερωμένου, που προκάλεσε σάλο στην εποχή του, καθώς, αντί βιβλικών προσώπων, πρωταγωνιστούν στοιχεία της φύσης, ανεβαίνει σε σκηνοθεσία των Nova Melancholia. Σε ρόλο αναγεννησιακών τροβαδούρων, οι δεξιοτέχνες Μιχάλης Σιγανίδης και Χάρης Λαμπράκης συμπράττουν, με τους αυτοσχεδιασμούς τους, στη μουσική απόδοση της σαγηνευτικής σύνθεσης, που επιστρατεύει από ήχους παλαιών οργάνων και ανατολίτικα μακάμια μέχρι φωνές ζώων. Λίγες μέρες αργότερα (7 και 8/8), στη Μικρή Επίδαυρο θα παρουσιαστεί ένα από τα πιο σπαρακτικά έργα για το τέλος του έρωτα και την απόγνωση της εγκατάλειψης, η μονόπρακτη όπερα που συνέθεσε ο Πουλένκ πάνω στην «Ανθρώπινη φωνή» του Κοκτό. Σε μια τολμηρή σκηνοθετική σύλληψη της Μαρίας Πανουργιά και υπό τους ήχους του πιάνου της Μαρίας Παπαπετροπούλου, πέντε χορευτές-ηθοποιοί, σε ξεχωριστούς τηλεφωνικούς θαλάμους, πλαισιώνουν την κεντρική ηρωίδα, την οποία ερμηνεύει η υψίφωνος Μυρσίνη Μαργαρίτη, συμπαρασύροντάς μας στη δίνη της αγωνίας, των ονείρων και των ψυχολογικών της διακυμάνσεων. Η έναρξη των θερινών εκδηλώσεων θα πραγματοποιηθεί στη Ρωμαϊκή Αγορά (18/7), όπου η Γεωργιανή μεσόφωνος Ανίτα Ρατσβελισβίλι θα δώσει ένα ρεσιτάλ με απαιτητικές λυρικές άριες, συνοδευόμενη από την Ορχήστρα της Λυρικής υπό τον Λουκά Καρυτινό. Η εκδήλωση αποτελεί την πρώτη από τις 20 συμμετοχές της ΕΛΣ στον νέο θεσμό «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός». Το ρεσιτάλ θα μεταδοθεί και ζωντανά μέσω live streaming, λόγω της στενότητας του αρχαιολογικού χώρου. Δύσκολα, πάντως, θα αντιστεκόταν κανείς στον πειρασμό να συνδυάσει την παρουσία του στην τόσο όμορφη αυτή γωνιά της Πλάκας με την απόλαυση της ακρόασης μιας από τις κορυφαίες παγκοσμίως σταρ της όπερας…Η Ανίτα Ρατσβελισβίλι στην Αγορά
Πηγή: www.athinorama.gr
Στο Ηρώδειο, η Εθνική Λυρική Σκηνή προτείνει (26 και 28/7) δύο πλούσια οπερατικά γκαλά, σε μουσική διεύθυνση Πιέρ-Τζόρτζιο Μοράντι, με τη συμμετοχή των μονωδών που θα πρωταγωνιστούσαν στις δύο διανομές της αρχικά προγραμματισμένης όπερας «Τόσκα» του Πουτσίνι. Αγαπητοί στο ελληνικό κοινό καλλιτέχνες, όπως ο βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς και η υψίφωνος Τσέλια Κοστέα, θα συναντήσουν σημαντικούς Ιταλούς ομότεχνούς τους (τον διάσημο βαρύτονο Αμπρότζιο Μαέστρι και τους τενόρους Ρικάρντο Μάσι και Τζόρτζιο Μπερούτζι), αλλά και μια εκλεκτή προσκεκλημένη, τη σπουδαία Βουλγάρα σοπράνο Κρασιμίρα Στογιάνοβα, σε δύο προγράμματα με δημοφιλείς άριες του Βέρντι και συνθετών του βερισμού.
Συντάκτης: Ευτύχιος Δ. Χωριατάκης