Η πιο αξιοσημείωτη αλλαγή στη δομή των κατηγοριών φέτος είναι η έντονη παρουσία των γυναικών. Μόλις τέσσερις είναι η γυναίκες που έχουν προταθεί για το Όσκαρ σκηνοθεσίας και μόνο μία από αυτές, η Κάθριν Μπίγκελοου, έχει καταφέρει να το κερδίσει στο παρελθόν. Η εποχή που διανύουμε έχει δώσει άλλη διάσταση στην έννοια «Girl Power» και η αρνητική κριτική για την απουσία των γυναικών από την κατηγορία σκηνοθεσίας απέδωσε καρπούς. Η Γκρέτα Γκέργουικ είναι μόλις η 5η γυναίκα που διεκδικεί αυτό το βραβείο για το Lady Bird. Να σημειωθεί ακόμη ότι η Ρέιτσελ Μόρισον γίνεται η πρώτη γυναίκα διευθύντρια φωτογραφίας που προτείνεται ποτέ για Όσκαρ για το «Mudbound».
Ρέιτσελ Μόρισον
Ακόμη πιο απρόσμενη είναι η παρουσία του Τζόρνταν Πιλ στην πεντάδα σκηνοθετών, με το θρίλερ «Τρέξε!». Ο σκηνοθέτης διεκδικεί το όσκαρ με το ντεμπούτο του στη σκηνοθεσία (όπως και η Γκρέτα). Αν τελικά κερδίσει το βραβείο ο Πιλ, θα είναι μια σπουδαία στιγμή για την αφροαμερικανική κοινότητα καθότι ο πρόκειται για τον 5ο αφροαμερικανό που βρίσκεται υποψήφιος για Όσκαρ στην κατηγορία σκηνοθεσίας. Επίσης, σημαντικό είναι το ότι η Ντι Ρις είναι η πρώτη Αφροαμερικανίδα γυναίκα που προτείνεται για Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου, για το «Mudbound»
Ιδιαίτερη σημασία για τον θρίαμβο του «Τρέξε!» έχει το ότι ο Πιλ είναι μόλις ο τρίτος άνθρωπος που είναι υποψήφιος σαν δημιουργός και στις 3 βασικές κατηγορίες (σκηνοθεσία, σενάριο και ταινίας) μετά τον Γουόρεν Μπίτι και τον Τζέιμς Μπρουκς. Επίσης, το «Τρέξε!» είναι η δεύτερη μόλις ταινία, στην ιστορία που μπαίνει στην οσκαρική κούρσα για το μεγάλο βραβείο, η οποία βγήκε στις αίθουσες Φεβρουάριο – είναι γνωστό πως οι δυνατές ταινίες κυκλοφορούν στο τέλος της χρονιάς, ώστε να είναι φρέσκιες στο μυαλό των ψηφοφόρων. Η προηγούμενη φορά που συνέβη αυτό ήταν με τη «Σιωπή των Αμνών» το 1991, πάλι με θρίλερ δηλαδή, το οποίo μάλιστα έτυχε να είναι και ο θριαμβευτής εκείνης της χρονιάς.
Τζόρνταντ Πιλ |
Ενδιαφέρον έχει το ότι και οι 5 σκηνοθέτες που είναι υποψήφιοι στην κατηγορία τους, έχουν γράψει οι ίδιοι τα σενάρια των ταινιών τους. Ο Τζόρνταν Πιλ για το «Τρέξε!», ο Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο για τη «Μορφή του Νερού», η Γκρέτα Γκέργουιγκ για το Lady Bird, ο Πόλ Τόμας Αντερσον για την Αόρατη Κλωστή και ο Κρίστοφερ Νόλαν για την Δουνκέρκη.
Αξιοσημείωτο για όσους παρακολουθούν τα ρεκόρ είναι πως για πρώτη φορά φέτος, ένας transgender σκηνοθέτης θα βρεθεί στην απονομή ως υποψήφιος. Πρόκειται για τον Γιανς Φορντ με το ντοκιμαντέρ του «Strong Island», που είναι φαβορί στην κατηγορία του.
Όσον αφορά τα άπιαστα ρεκόρ, φέτος συνεχίζουν να μαζεύουν υποψηφιότητες δυο μυθικά ονόματα του Χόλιγουντ: ο συνθέτης Τζον Γουίλιαμς που φτάνει τις 51 (!) υποψηφιότητες στην καριέρα, σε ένα ρεκόρ που δύσκολα θα σπάσει (ακολουθεί ο Alfred Newman με 43) και φυσικά η Μέριλ Στριπ που θα φτάσει τις 21 υποψηφιότητες σε 40 χρόνια καριέρας (ακολουθούν πολύ πίσω η Κάθριν Χέπμπορν στις γυναίκες και ο Τζακ Νίκολσον στους άνδρες με 12 υποψηφιότητες ο καθένας τους).
Ενδιαφέρον έχουν και τα ρεκόρ που αφορούν στις ηλικίες των υποψήφιων. Ο Τίμοθι Σαλαμέ στα 22 του γίνεται ο νεότερος υποψήφιος για Όσκαρ Α’ Ανδρικού ρόλου για την ταινία «Να με Φωνάζεις με τ΄ Ονομά σου» και ο 88χρονος Κρίστοφερ Πλάμερ που είναι ο μεγαλύτερος σε ηλικία υποψήφιος στις κατηγορίες των ανδρικών ρόλων για το «Όλα τα Λεφτά του Κόσμου».
Κρίστοφερ Πλάμερ |
Από την άλλη, η Ανιές Βαρντά που είναι υποψήφια για Όσκαρ καλύτερου Ντοκιμαντέρ με το «Πρόσωπα & ιστορίες» και ο Τζέιμς Αϊβορι ο οποίος είναι υποψήφιος για διασκευασμένο σενάριο για το «Να με Φωνάζεις με τ΄ Ονομά σου» είναι αμφότεροι 89 ετών!
Πόσοι από αυτούς θα καταφέρουν να σφραγίσουν τα ρεκόρ τους με μια νίκη, απομένει να το δούμε, όμως ακόμη κι έτσι ο καθένας απ’ αυτούς έχει αφήσει το στίγμα του στη μακρά οσκαρική παράδοση που κλείνει 90 χρόνια λαμπρής ιστορίας.
πηγή: avopolis.gr