Το Μουσείο Μπενάκη από τον Σεπτέμβριο έως και το τέλος του έτους εντάσσει ενδιαφέρουσες εκθέσεις στο πρόγραμμά του ανάμεσά τους αναδρομική του Γιάννη Μόραλη που θα περιλαμβάνει το σύνολο του έργου του ιδωμένο από μια νέα σκοπιά, στο κτίριο της Πειραιώς, καθώς επίσης και μια σειρά από άγνωστα σχέδια του Νίκου Χουλιαρά που ανακαλύφθηκαν πρόσφατα στην Πινακοθήκη Γκίκα.
Επίσης θα φιλοξενήσει τρεις εκθέσεις φωτογραφίας καθώς και την 9η Biennale Νέων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων, τον Σεπτέμβριο.
Πενήντα ασπρόμαυρες φωτογραφίες περίπου του Κώστα Κουτάγιαρ θα συμπράξουν με τα κοσμήματα του μποέμ και πολυδιάστατου καλλιτέχνη του σύγχρονου design, Minas. Η παρουσίαση διοργανώνεται ως εορτασμός καθώς συμπίπτει με τα 80ά γενέθλια του καλλιτέχνη και τιτλοφορείται «Minas. Clarity of Shapes through the lens of Coutayar». Σε ειδικά σχεδιασμένες βιτρίνες από τον ίδιο τον σχεδιαστή θα εκτεθούν κάποιες αντιπροσωπευτικές δημιουργίες του τις οποίες θα φέρουν τα μοντέλα στις φωτογραφίες. Η συνύπαρξη των δύο καλλιτεχνών, αναδεικνύει τις κοινές καλλιτεχνικές τους ανησυχίες και την αμοιβαία εκτίμηση που τρέφει ο ένας για τον άλλον. Οι φωτογραφίες του Κώστα Κουτάγιαρ, “silver prints” on archival paper θα είναι αριθμημένες και θα φέρουν την υπογραφή του.
Η έκθεση θα φιλοξενηθεί στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς, 1ος όροφος). Θα εγκαινιαστεί την Τετάρτη 5 Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσει έως τις 9 Σεπτεμβρίου.
Επιμέλεια: Ελένη Αθανασίου
Μια σειρά από άγνωστα σχέδια του Νίκου Χουλιαρά (1940-2015) που ανακαλύφθηκαν πρόσφατα και χρονολογούνται από τα χρόνια του στην ΑΣΚΤ μέχρι τις τελευταίες δημιουργικές του στιγμές γίνονται αφορμή να στηθεί η έκθεση «Στη νύχτα του χαρτιού. Γνωστά και άγνωστα σχέδια του Νίκου Χουλιαρά», η οποία θα παρουσιαστεί από τις 19 Σεπτεμβρίου έως τις 24 Νοεμβρίου στην Πινακοθήκη Γκίκα.
Στο πλαίσιο της ανάδειξης της σημασίας του σχεδίου στο έργο του Νίκου Χουλιαρά, συμπεριλαμβάνονται επίσης σχέδια από μερικές ενότητες-σταθμούς στην εκθεσιακή και εκδοτική ιστορία της ζωγραφικής του πορείας. Ο Χουλιαράς εξερεύνησε πολυάριθμες τεχνικές και είδη χαρτιού: από τη σινική μελάνη, τον υαλογράφο, το κολάζ και το μεθοδικό κάψιμο με αναπτήρα, μέχρι το πισσόχαρτο, το χαρτόνια συσκευασίας, τα φύλλα από τυπωμένα ημερολόγια και τη συνθετική φόρμα των κόμικς. Το σχέδιο πρόσφερε στον Νίκο καλλιτέχνη την αυτονομία που πάντα επιδίωκε στη ζωή και στο έργο του, γιατί τον απελευθέρωνε από τους περιορισμούς ενός συγκεκριμένου τόπου και χρόνου της ζωγραφικής πράξης.
Στο πλαίσιο της ανάδειξης της σημασίας του σχεδίου στο έργο του συμπεριλαμβάνονται επίσης σχέδια από μερικές ενότητες-σταθμούς στην εκθεσιακή και εκδοτική ιστορία της ζωγραφικής του πορείας.
Η έκθεση θα πλαισιωθεί από εικονογραφημένο κατάλογο, καθώς και από εκδηλώσεις που θα ανακοινωθούν σύντομα.
Επιμέλεια έκθεσης: Ελισάβετ Πλέσσα
Μεγάλη αναδρομική έκθεση του πρωτοπόρου ζωγράφου, ταλαντούχου χαράκτη, προικισμένου σκηνογράφου και ακαδημαϊκού δάσκαλου Γιάννη Μόραλη (1916-2009), μιας από τις σημαντικότερες και δημοφιλέστερες καλλιτεχνικές φυσιογνωμίες του ελληνικού 20ού αιώνα συνδιοργανώνουν για να τιμήσουν τον καλλιτέχνη το Μουσείο Μπενάκη, η Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλ. Σούτζου, το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης και η Γκαλερί Ζουμπουλάκη, με τη σύμφωνη γνώμη και τη συμπαράσταση της οικογένειας του ζωγράφου.
Η έκθεση που θα παρουσιαστεί στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς) από τις 20 Σεπτεμβρίου έως τις 5 Ιανουαρίου 2019 και θα περιλαμβάνει το σύνολο του έργου του ιδωμένο από μια νέα σκοπιά.
Η παρουσίαση, η οποία θα συνοδευτεί από πλούσια εικονογραφημένη έκδοση και θα πλαισιωθεί από παράλληλες εκδηλώσεις δίνει στο ελληνικό κοινό την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με μοναδικά έργα ζωγραφικής και σκηνογραφίας. Την έκθεση και την έκδοση επιμελείται ο Νικόλαος Παΐσιος, επιστημονικός συνεργάτης της Πινακοθήκης Γκίκα.
Το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του για την ανάπτυξη της σύγχρονης ελληνικής αρχιτεκτονικής, διοργανώνει την 9η Biennale Νέων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων, από τις 21 Σεπτεμβρίου έως τις 25 Νοεμβρίου στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς). Η φετινή Biennale θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον γιατί θα αναδείξει τα πρόσωπα της σύγχρονης ελληνικής αρχιτεκτονικής στην περίοδο της κρίσης.
Η θεσμοθέτηση της Biennale Νέων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων ήταν μία από τις πρώτες δραστηριότητες του νεοσυσταθέντος Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής το 1995. Στην εικοσαετή πορεία του, έχουν συμμετάσχει αρχιτέκτονες που γεννήθηκαν το 1949 (στην 1η Biennale) μέχρι και αρχιτέκτονες που γεννήθηκαν το 1990 (στην 8η Biennale), δηλαδή αρχιτέκτονες με διαφορά μεγαλύτερη από μία γενιά.
Στη φετινή 9η Biennale, το Ε.Ι.Α. αποφάσισε να αναβαθμίσει τον ρόλο της επιτροπής επιλογής, προσκαλώντας σημαντικούς θεωρητικούς και αρχιτέκτονες να προβληματιστούν πάνω στο υλικό που θα υποβληθεί και να επιλέξουν τα έργα της έκθεσης. Κατ’ αυτόν τον τρόπο ο επισκέπτης της έκθεσης θα μπορεί να αναγνώσει αφενός τις επιλογές των κριτών και αφετέρου τα αιτιολογικά τους κείμενα.
Η πενταμελής επιτροπή αποτελείται από τον Πρόεδρο του Ε.Ι.Α., Ηλία Κωνσταντόπουλο και τους αρχιτέκτονες, Κωνσταντίνα Κάλφα, Θεώνη Ξάνθη, Πάνο Τσακόπουλο και Κώστα Τσιαμπάο.
Διοργάνωση: ΕΙΑ και Μουσείο Μπενάκη
Φωτογραφίες των καταξιωμένων φωτογράφων διεθνώς Γιώργου Τατάκη και Μιχάλη Παππά, με εικόνες από έθιμα και παραδοσιακά δρώμενα στην Ελλάδα και τα Βαλκάνια θα φιλοξενηθούν από τις 7 Νοεμβρίου έως τις 13 Ιανουαρίου 2019 στο Μουσείο Μπενάκη (κεντρικό κτίριο). Στην έκθεση με τίτλο «Ηθος. Εικόνες από μιαν άλλη Ελλάδα» θα συμπεριληφθούν και λαογραφικά αντικείμενα από τη συλλογή του Μουσείου, αλλά πιθανόν και από άλλες συλλογές.
Οι εικόνες των φωτογράφων δημοσιεύονται διεθνώς, συμπεριλαμβανομένων των περιοδικών National Geographic, Leica’s magazines (LFI, M), VICE US κ.ά. Μαζί με άλλους δύο συνεταίρους έχουν δημιουργήσει τη συνέργεια Reflex Photographers και την πλατφόρμα https://pculiar.com, η οποία είναι ένας on line οδηγός για τέτοιου είδους δρώμενα.
Φωτογραφίες του βρετανού Alexander Lamont Henderson (1838-1907) που φιλοτέχνησε στην Ελλάδα την περίοδο των Πρώτων Ολυμπιακών Αγώνων θα δουν το φως της δημοσιότητας για πρώτη φορά στην έκθεση που θα φιλοξενηθεί από τις 12 Δεκεμβρίου έως τις 4 Μαΐου 2019 στην Πινακοθήκη Γκίκα.
Ο διακεκριμένος, για τις υπηρεσίες του από την Βασίλισσα Βικτόρια της Βρετανίας και μέλος της Βασιλικής Φωτογραφικής Εταιρείας, φωτογράφος κατά τη σύντομη παραμονή του στη χώρα μας αποτύπωσε τα βασιλικά ανάκτορα στην Αθήνα και το Τατόι (εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους), στιγμιότυπα με μικροπωλητές στο κέντρο της πόλης, σκηνές καθημερινής ζωής στο Φάληρο και τον Πειραιά καθώς και το τοπίο της Πάτρας και της Κρήτης. Η επιλογή των θεμάτων βασίζεται στις 86 εξαιρετικής ποιότητας γυάλινες θετικές διαφάνειες που πρόσφατα παραχωρήθηκαν στα Φωτογραφικά Αρχεία του Μουσείου Μπενάκη.
πηγή: tospirto.net