Ο Ιανουάριος έχει γίνει τόσο καυτός θεατρικός μήνας όσο και ο Οκτώβριος, προσφέροντας πλέον ένα δεύτερο κύμα ενάρξεων πρωτοκλασάτων παραστάσεων. Πολλοί θίασοι, λοιπόν, προτίμησαν και φέτος να σηκώσουν αυλαία αμέσως μετά την περίοδο των γιορτών, συνθέτοντας μια άτυπη ενδιάμεση περίοδο μεσούσης της σεζόν. Διαβάστε παρακάτω τις δεκαεπτά νέες παραγωγές που ξεκινούν μόνον αυτήν την εβδομάδα, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα θεατρικών προτάσεων.

#1 «Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν»: Ιψενικό αριστούργημα από τον Γιάννη Χουβαρδά

Είναι από τις σπάνιες στιγμές που ο Γιάννης Χουβαρδάς συναντιέται με το θέατρο του Ίψεν και η πολυαναμενόμενη αυτή δουλειά του επισφραγίζεται από τη συνεργασία του με έναν θίασο πρωταγωνιστών: Ρένη Πιττακή, Λυδία Φωτοπούλου, Νίκος Χατζόπουλος, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Θεοδώρα Τζήμου κ.ά. Το Υποσκήνιο του Μεγάρου Μουσικής θα στεγάσει το προτελευταίο έργο του Νορβηγού δραματουργού «Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν» (η νέα μετάφραση είναι της Έρις Κύργια), που έχει χαρακτηριστεί ως «το έργο του χειμώνα μιας ψυχής».

Γράφοντάς το λίγο πριν από τα εβδομήντα του χρόνια, ο Ίψεν ενστάλαξε σε αυτό την εμπειρία μιας ζωής, ενώ παράλληλα έφτασε στα υψηλότερα επίπεδα της συγγραφικής μαεστρίας. Τα τυπικά μοτίβα που χαρακτηρίζουν το θέατρό του, το ερωτικό τρίγωνο, το ζωτικό ψεύδος, η διεκδίκηση ενός παιδιού, διατρέχουν και τον σπουδαίο «Μπόρκμαν». Ο ήρωας που δανείζει το όνομά του στον τίτλο είναι ένας σκληρός, αλύγιστος άντρας, ο οποίος θυσίασε έρωτα και ηθικές αρχές για χάρη ενός μεγαλεπήβολου ιδανικού που δεν πραγματοποίησε ποτέ. Με το άνοιγμα της αυλαίας τον βρίσκουμε πια στο κατώφλι του θανάτου, αντιμέτωπο με τις μοιραίες επιλογές της ζωής του. Στην παράσταση που ετοιμάζει ο Γιάννης Χουβαρδάς τα σκηνικά υπογράφει η Εύα Μανιδάκη, τα κοστούμια η Ιωάννα Τσάμη, την πρωτότυπη μουσική σύνθεση ο Θοδωρής Οικονόμου και τους φωτισμούς ο Λευτέρης Παυλόπουλος. (Από 25/1)

#2 «Το βρακί»: Φάρσα μικροαστικών ηθών

Το «Βρακί» είναι το πρώτο έργο της κωμικής τετραλογίας του Καρλ Στερ με τίτλο «Από τον ηρωικό βίο των μικροαστών», το οποίο, παρότι γράφτηκε το 1910, παραμένει επίκαιρο. Ο Γερμανός εξπρεσιονιστής συγγραφέας καυτηριάζει σε αυτό το εργασιακό βόλεμα στο δημόσιο και την εθνικιστική έπαρση της μικροαστικής τάξης. Η Μαριλίτα Λαμπροπούλου το σκηνοθετεί για την ομάδα Zero Gravity. (Skrow, από 25/1)

#3 «Το όνομα του ρόδου»: Ένα διάσημο μυθιστόρημα στο θέατρο

Το «Όνομα του ρόδου» είναι ένα από τα βιβλία που σημάδεψαν τη λογοτεχνία του 20ού αιώνα. Η υπόθεση διαδραματίζεται το 1327 κι έχει για πρωταγωνιστή έναν διανοούμενο και αντικομφορμιστή μοναχό, ο οποίος ερευνά μια σειρά από μυστηριώδεις φόνους σε ένα μοναστήρι. Αναμφίβολα ένα δύσκολο και τολμηρό εγχείρημα η θεατρική μεταφορά του, την οποία επιχειρεί ο Μάικλ Σέιμπελ με δεκαπενταμελή θίασο στο Altera Pars. (Από 27/1)

#4 «Ηλέκτρα»: Ο Άρης Μπινιάρης δυναμιτίζει τη σοφόκλεια τραγωδία

Είναι σκηνοθέτης με έντονο στίγμα και δημιουργός παραστάσεων που συζητιούνται πολύ. Γι’ αυτό και, όσο κι αν αναγνωρίζουμε το σκηνοθετικό του ιδίωμα, κάθε παράστασή του μας αποκαλύπτει κάτι νέο. Στην «Ηλέκτρα», τη σκοτεινότερη τραγωδία του Σοφοκλή, που θα ανεβάσει στο Θέατρο Τέχνης, ο Μπινιάρης βρίσκει την αφορμή να στοχαστεί πάνω στη γυναικεία φύση, δημιουργώντας μια παράσταση που θα αποτελεί, όπως συνηθίζει, ταυτόχρονα θεατρικό και μουσικό γεγονός βασισμένο στο ρυθμό του ποιητικού λόγου και στην εκρηκτική μουσικότητα. Αυτή θα είναι η πρώτη του συνεργασία με την Εβελίνα Παπούλια, η οποία θα ερμηνεύσει την Κλυταιμνήστρα, ενώ στους υπόλοιπους ρόλους θα δούμε την Ελένη Μπούκλη (Ηλέκτρα), τον Νίκο Τσολερίδη, τον Τάσο Κορκό, τη Λεωνή Ξεροβάσιλα κ.ά. (Από 23/1)

#5 «Το σύστημα του Πόντζι»: Η πρώτη φούσκα της παγκόσμιας οικονομίας

Πριν από λίγα χρόνια η Εταιρεία Θεάτρου Θέση συστήθηκε στο αθηναϊκό κοινό με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, μια ευφάνταστη εκδοχή του «Ονείρου καλοκαιρινής νύχτας». Η ομάδα από τη Θεσσαλονίκη είχε μαγέψει μικρούς και μεγάλους με τη φαντασία, το κέφι και την ενεργητικότητα που είχε διοχετεύσει στο ανέβασμα του σαιξπηρικού αριστουργήματος. Από τότε έδωσαν το στίγμα τους: θέατρο με λίγα σκηνικά μέσα, πολλή σωματικότητα, εφευρετικότητα και μουσική. Ακολουθώντας το ίδιο μονοπάτι, παρουσίασαν πέρυσι τον «Δον Κιχώτη» και φέτος ετοιμάζονται για ακόμη μία τολμηρή διαδρομή. Ανεβάζουν το θεατρικό έργο του Νταβίντ Λεσκό «Το σύστημα του Πόντζι» (τους σκηνοθετεί ο Μιχάλης Σιώνας) σε μια εκδοχή για τέσσερις ηθοποιούς. Η Τρυφωνία Αγγελίδου, ο Διαμαντής Αδαμαντίδης, ο Γιάννης Σαμψαλάκης και η Μαρία Χάνου θα υποδυθούν εξήντα διαφορετικούς χαρακτήρες και, με όχημα το σώμα, τη φωνή και τη μουσική, θα δώσουν ζωή στην πρώτη φούσκα της παγκόσμιας οικονομίας, την αληθινή ιστορία του Ιταλού μετανάστη που έφτασε στην Αμερική με δύο δολάρια στην τσέπη για να καταλήξει δεκαπέντε χρόνια αργότερα με περιουσία εκατομμυρίων. (Θέατρο 104, από 25/1)

#6 «Piaf – Μια ζωή στο φως και στη σκιά»: Ένα ρεσιτάλ για την Εντίθ Πιάφ

Με ελληνικούς υπέρτιτλους στις πρόζες αλλά και στα τραγούδια έρχεται στο Christmas Theatre η μουσικοθεατρική παράσταση-αφιέρωμα στη θρυλική ερμηνεύτρια «Piaf -Μια ζωή στο φως και στη σκιά», με πρωταγωνίστρια τη Ναταλί Λερμίτ. Όσοι έχουν δει τη Λερμίτ στις θεατρικές παραστάσεις «Πιάφ σ’ αγαπώ», «Εντίθ Πιάφ, μια ζωή σε ροζ και μαύρο» αλλά και στο «Piaf – Μια ζωή στο φως και στη σκιά» μιλούν με συγκίνηση για τη φωνή και τη σκηνική της παρουσία. (Στις 25/1)

#7 «Δόξα κοινή»: Με τη γλώσσα των ποιητών

Από ένα ποίημα του Ανδρέα Εμπειρίκου («Εις την Οδό των Φιλελλήνων») εμπνέεται η νέα παράσταση του Δημήτρη Τάρλοου που θα γεμίσει τη σκηνή του Θεάτρου Πορεία με τις λέξεις και τις ιδέες των σημαντικότερων Ελλήνων ποιητών. Τα μοτίβα του έρωτα και του θανάτου διατρέχουν το κείμενο που υπογράφει ο Στρατής Πασχάλης, μια πρωτότυπη σύνθεση από το σύνολο της ελληνικής ποιητικής παραγωγής. Ερμηνεύουν οι Άρης Μπαλής, Γιάννης Νταλιάνης, Θάλεια Σταματέλου, Σίσσυ Τουμάση κ.ά. (Από 27/1)

#8 «Φτερά μπεκάτσας»: Οι 4Frontal επιμένουν λογοτεχνικά

Η ομάδα που με μοναδική μαεστρία καταπιάνεται με το ανέβασμα της λογοτεχνίας στο σανίδι επιλέγει για τη νέα παραγωγή της τα «Φτερά μπεκάτσας» του Θανάση Βαλτινού. Το μυθιστόρημα του πεζογράφου –γραμμένο σε μορφή στιχομυθίας μεταξύ ενός νεαρού ζευγαριού που βιώνει έναν σφοδρό χωρισμό– δίνει ακόμη μία αφορμή στην ομάδα των 4Frontal να πραγματευτούν την πραγματικότητα της Ελλάδας των ’90s και τις παθογένειες που κληροδότησε στο σήμερα. Τον Σταύρο Γιαννουλάδη και την Ελένη Τσιμπρικίδου σκηνοθετεί ο Θανάσης Ζερίτης. (Θέατρο του Νέου Κόσμου, από 24/1)

#9 «Αναζητήσεις»: Επτά έργα, επτά πρωταγωνιστές

Οι «Αναζητήσεις» είναι μια πολύ ωραία ιδέα που μας έρχεται από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Οι Άκης Δήμου, Ρούλα Γεωργακοπούλου, Στέφανος Δάνδολος, Μάκης Τσίτας, Γιάννης Τσίρος, Θανάσης Χειμωνάς και Γιώργος Σκαμπαρδώνης, συγγραφείς διαφορετικού ύφους, υπογράφουν επτά κείμενα εμπνευσμένα από τις ραδιοφωνικές αναζητήσεις του Ερυθρού Σταυρού, τα οποία παρουσιάζονται σε σύντομης διάρκειας μονολόγους με θέμα τον πόλεμο, τη μετανάστευση, την αιχμαλωσία και τη μοναξιά. Στη σκηνή για να τα ερμηνεύσουν ανεβαίνουν οι Μάνος Βακούσης, Κατερίνα Διδασκάλου, Λεωνίδας Κακούρης, Ρηνιώ Κυριαζή, Ηρώ Μπέζου, Αλέξανδρος Μυλωνάς και Άννα Φόνσου. (Από 24/1)

#10 «Χοιρινό νεφρό για την κατάθλιψη»: Όταν ο Μπέκετ συνάντησε τον Ρικάνιο…

Φανατικός θαυμαστής του ισπανόφωνου θεάτρου το τελευταίο διάστημα, ο Βασίλης Μαυρογεωργίου μας συστήνει τον άγνωστο στην Ελλάδα Μεξικανό συγγραφέα Αλεχάνδρο Ρικάνιο. Το «Χοιρινό νεφρό» που θα σκηνοθετήσει στο Μικρό Γκλόρια, με πρωταγωνιστές τους Μιχάλη Συριόπουλο και Άννα Καλαϊτζίδου, είναι μια μαύρη κωμωδία με έκδηλες αναφορές στον Τζέιμς Τζόις και, κυρίως, στον Σάμιουελ Μπέκετ, η οποία εμπνέεται από την πραγματική γνωριμία των δύο κορυφαίων Ιρλανδών συγγραφέων. (Από 27/1)

#11 «Τάιμινγκ»: Stand up με ασταμάτητο ρυθμό

Ποιος δεν πιστεύει στη δύναμη του τάιμινγκ; Μόνο που ο Γιώργος Χατζηπαύλου το κάνει… παράσταση και μάλιστα πολύ επιτυχημένη. Θα γελάσετε, θα παραξενευτείτε, θα αναρωτηθείτε και, πάνω απ’ όλα, θα περάσετε υπέροχα στο έξυπνο stand up σόλο με τίτλο «Ταϊμινγκ», που παρουσιάζεται για δεύτερη χρονιά. Ο χαρισματικός περφόρμερ επιστρέφει με μια ενδοσκοπική ματιά, παρασύροντας το κοινό με την παρεΐστικη κωμική ροή του, ενώ δεν διστάζει να στείλει ξεκάθαρα μηνύματα εκεί που πρέπει. (Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης», από 25/1)

#12 «Ο άλλος»: Μια ιστορία για το παράδοξο των σχέσεων

Ένα μήνα μετά την πρεμιέρα του «Γιου» στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, ανεβαίνει ακόμη ένα έργο του Φλοριάν Ζελέρ, με θέμα αυτήν τη φορά τις ερωτικές σχέσεις. Ο «Άλλος», μάλιστα, είναι το πρώτο θεατρικό του Γάλλου επιτυχημένου συγγραφέα, το οποίο έγραψε σε ηλικία μόλις 25 ετών. Η Αικατερίνη Παπαγεωργίου σκηνοθετεί και τους ρόλους ερμηνεύουν οι Λεωνίδας Καλφαγιάννης, Κωνσταντίνος Κάππας, Μαριάννα Πολυχρονίδη. (Μικρό Χορν, σε avant premiere για τους αναγνώστες του «α» στις 27/1)

#13 «Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι»: Ο Γιώργος Παπαγεωργίου σκηνοθετεί τη Θέμιδα Μπαζάκα

Έχοντας αποδείξει τη δεξιοτεχνία του σε παραστάσεις μικρής κλίμακας όπως η τρυφερή «Ωραία του Πέραν» και ο συναρπαστικός «Αρίστος», ο Γιώργος Παπαγεωργίου αναλαμβάνει ένα μεγάλο στοίχημα με το έργο του Τενεσί Ουίλιαμς που ανεβαίνει στο Θέατρο του Νέου Κόσμου. Η υπόθεση αφορά τη δολοφονία του ομοφυλόφιλου ποιητή Σεμπάστιαν, ο οποίος, αν και δεν θα εμφανιστεί ποτέ επί σκηνής, είναι ο αδιαμφισβήτητος πρωταγωνιστής. Οι πρωτοφανείς συνθήκες κανιβαλισμού που οδήγησαν στο θάνατό του φέρνουν σε σύγκρουση τη δεσποτική μητέρα του Βάιολετ, την οποία υποδύεται η Θέμις Μπαζάκα, και την ξαδέρφη του Κάθριν Χόλι, τον ρόλο της οποίας αναλαμβάνει η ανερχόμενη και πολλά υποσχόμενη Μαίρη Μηνά. Στους υπόλοιπους ρόλους θα δούμε τους Παναγιώτη Εξαρχέα, Αθηνά Αλεξοπούλου και Γιάννη Λατουσάκη. (Από 24/1)

#14 «Κομμώτριες-Μεταπολίτευση»: Η νέα δουλειά του Μιχαήλ Μαρμαρινού

Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός και η ομάδα του Theseum Ensemble ανασυντάσσονται κι επιστρέφουν στο θεατρικό τους σπίτι, το Θησείον, Ένα Θέατρο για τις Τέχνες. Ο τίτλος της παράστασή τους «Κομμώτριες – Μεταπολίτευση» αφήνει να φανεί πως αυτή συνδέεται με μια μακριά περίοδο της ελληνικής Ιστορίας, γεμάτη πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές αλλαγές. Το μεταμοντέρνο θέατρο του Μαρμαρινού δεν μασάει τα λόγια του· διαθέτει αιχμηρή κοινωνική ματιά και ταυτόχρονα υιοθετεί πολλά στοιχεία περφόρμανς. Τη μουσική συνέθεσε ο Larry Gus και παίζουν οι Μάιρα Γραβάνη, Ηλέκτρα Νικολούζου, Άρης Νινίκας, Ανδρομάχη Φουντουλίδου, Χάρης Φραγκούλης, Άντριαν Φρίλινγκ. (Η πρεμιέρα της παράστασης μεταφέρεται στις 30/1)

#15 «Και τώρα ο κόσμος!»: Γυναικεία ισχύς εν τη ενώσει!

Είναι νέες, έξυπνες, όμορφες, πολυλογούν στο skype, έχουν το δικό τους blog, κάνουν δουλειές στο internet, αμφισβητούν την οικογένεια, βουλιάζουν σε έναν κόσμο επίπλαστων αναγκών κι επιφανειακής ομορφιάς… Είναι οι ηρωίδες του σύγχρονου γερμανικού έργου «Και τώρα, ο κόσμος! Ή αυτό που εσείς αποκαλείτε Έξω, εμένα δεν μου λέει τίποτα», που υπογράφει η Σιμπίλε Μπεργκ και μας το συστήνει η ταχύτατα ανερχόμενη σκηνοθέτις Ελένη Ευθυμίου. Η ίδια θα ανεβεί και στη σκηνή μαζί με επτά νεαρές ηθοποιούς (Στέλλα Νούλη, Κίττυ Παϊτατζόγλου, Κατερίνα Παπανδρέου, Νάνσυ Σιδέρη, Καλλιόπη Σίμου, Νατάσα Σφενδυλάκη και Αναστασία Χαντζάρα) για να ερμηνεύσουν τον δυναμικό, πολυφωνικό μονόλογο της Μπεργκ, που σκιαγραφεί με ανελέητη ειλικρίνεια αλλά και πολλή τρυφερότητα το πορτρέτο της γενιάς των millennials. Η πενηντάχρονη συγγραφέας, μαχητική φωνή του γερμανικού θεάτρου, με έντονη ακτιβιστική δράση εντός κι εκτός σκηνής, συστήνεται στο ελληνικό κοινό με το έργο που απέσπασε το 2014 τη διάκριση του «έργου της χρονιάς» από το έγκυρο θεατρικό περιοδικό «Theater Heute». (Εθνικό-Rex, από 24/1)

#16 «Επικίνδυνες σχέσεις»: Παιχνίδια αποπλάνησης σε χώρο-έκπληξη

Το γνωστό και ιδιαίτερα αγαπημένο μυθιστόρημα του Λακλό παρουσιάζει η ομάδα Blindspot, σε μια σκηνική εκδοχή για τρεις ηθοποιούς (Γιώτα Αργυροπούλου, Κατερίνα Μισιχρόνη, Αντώνης Μυριαγκός) και σκηνοθεσία του Μιχάλη Κωνσταντάτου. Η συναρπαστική ιστορία των ανελέητων ερωτικών μεθοδεύσεων και παιχνιδιών εξουσίας μεταφέρεται στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή κι εκτυλίσσεται στη «σκηνή» του νυχτερινού κέντρου «Ηοtel Ermou». (Από 27/1)

#17 «Αγάπησέ με»: Πώς παίζεται η αγάπη;

Για τον έρωτα, την αγάπη και γι’ αυτό που μένει μετά την προσπάθεια να τα βιώσει κάποιος θέλει να μιλήσει η ομάδα Elephas tiliensis. Ο Δημήτρης Αγαρτζίδης σκηνοθετεί το «Αγάπησέ με», μια παράσταση που ακροβατεί ανάμεσα στην τραγωδία και την κωμωδία και χρησιμοποιεί τις αρχές του devised theater, το θεατρικό παιχνίδι και τον αυτοσχεδιασμό. («Bios», από 23/1)

 

Συντάκτριες: Μαρία Κρύου, Τώνια Καράωγλου
Πηγή: www.athinorama.gr