Είκοσι ξένοι δημιουργοί, εκ των οποίων οι δέκα εμφανίζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σημαντικοί Έλληνες ερμηνευτές, μεγάλοι δάσκαλοι του χορού, μία παγκόσμια πρεμιέρα, παραστάσεις χορού που συνδυάζουν διαφορετικά είδη από σύγχρονο τσίρκο ως street dance και ένα εντατικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, σκιαγραφούν το προφίλ του φετινού, 24ου, Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, της κορυφαίας συνάντησης δημιουργών του σύγχρονου χορού στη χώρα μας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 13 έως τις 22 Ιουλίου 2018, με νέα Καλλιτεχνική Διευθύντρια τη Λίντα Καπετανέα.

Οι ξένοι δημιουργοί που δίνουν φέτος το καλοκαίρι ραντεβού στην Καλαμάτα προέρχονται από Γαλλία, Ηνωμένες Πολιτείες, Ισπανία, Βέλγιο, Μοζαμβίκη, Ελβετία, Σλοβακία, Ιταλία, Ισραήλ, Σουηδία και Ιρλανδία. Μεταξύ αυτών, πρωταγωνιστούν ο Olivier De Sagazan, που έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ο Josef Nadj, που θα συμμετέχει με παράσταση αλλά και έκθεση φωτογραφίας, ο πρωτοπόρος Wim Vandekeybus με την ιστορική ομάδα Ultima Vez, η Svalbard Company, το δίδυμο Marquese Scott και Poppin John, που επίσης πρωτοεμφανίζονται στην Ελλάδα, η Compañia Sharon Fridman, που ανοίγει θεαματικά το Φεστιβάλ, κ.ά.

Βασικός στόχος της Λίντας Καπετανέα, κατά το σχεδιασμό του φετινού προγράμματος, ήταν να δημιουργήσει ένα Φεστιβάλ ανοιχτό στη διεθνή κοινότητα, σε όλες τις ηλικίες, στις τέχνες και στη συνεργασία με άλλους φορείς αλλά και ένα Φεστιβάλ αφιερωμένο στην εκπαίδευση και την έρευνα, υποστηρικτικό και δοτικό στους δημιουργούς, ικανό να εμπνεύσει το κοινό σε ηθικό και φιλοσοφικό επίπεδο.

Με την πεποίθηση ότι ο χορός είναι ανθρώπινη ανάγκη, η Λίντα Καπετανέα σχεδίασε το φετινό πρόγραμμα ως έναν ύμνο στο ανθρώπινο σώμα, στις άγνωστες και αμέτρητες δυνατότητές του. H φετινή χρονιά είναι αφιερωμένη σε δημιουργούς και δασκάλους με πολύπλευρη δραστηριότητα και σε μεγάλους ερμηνευτές που εξερευνούν και δοκιμάζουν τα όρια των ανθρώπινων δυνατοτήτων.

Η ίδια ανέφερε χαρακτηριστικά στη συνέντευξη Τύπου που δόθηκε: «Επί της ουσίας αναπτύξαμε δύο βασικούς θεματικούς άξονες: τους δάσκαλους και καλλιτέχνες με πολύπλευρη δραστηριότητα, από τη μια, και τους ερμηνευτές που εξερευνούν τα όρια και τις δυνατότητες του ανθρώπινου σώματος τόσο ατομικά όσο και μέσω της ομάδας, από την άλλη. Ξεκινώντας από τους πρώτους, θα έχουμε τη μεγάλη τιμή να δούμε στο Φεστιβάλ τον εικαστικό και περφόρμερ Οlivier De Sagazan [Ολιβιέ ντε Σαγκαζάν]. Ξεκινάω ανορθόδοξα, με έναν μη χορευτή, για να σας πω ότι ο Olivier De Sagazan είναι μια πολύ ξεχωριστή περίπτωση καλλιτέχνη, που δεν κατατάσσεται εύκολα, όμως από το παράδειγμά του έχουμε πολλά να διδαχθούμε. Με σπουδές στη βιολογία και εικοσαετή καλλιτεχνική δραστηριότητα, ο ίδιος ομολογεί ότι είναι τουλάχιστον εξωφρενικό το πόσο αδιαμαρτύρητα δέχονται οι άνθρωποι το γεγονός της ύπαρξής τους, χωρίς να τους κάνει καμία ιδιαίτερη εντύπωση. Κάθε παράσταση γι’ αυτόν αποτελεί μια χειρονομία ζωτικής σημασίας, που του δίνει τη δυνατότητα να αναλογιστεί την παρουσία του στον κόσμο.

Η παράστασή του λέγεται Transfiguration και είναι ένα έργο που μιλά για την αγωνιώδη προσπάθεια του δημιουργού να δώσει ζωή στο δημιούργημά του. Κατά τη διάρκεια της περφόρμανς, o Sagazan καλύπτει το κεφάλι του και όλα του τα χαρακτηριστικά με πηλό, και αρχίζει να μεταμορφώνεται συνεχώς δημιουργώντας ένα ζωντανό γλυπτό.

Ένας ακόμη σπουδαίος καλεσμένος μας είναι ο Wim Vandekeybus με την Ultima Vez. Ο Wim Vandekeybus είναι μια περίπτωση καλλιτέχνη, με πολλές ιδιότητες. Πρωτοπόρος του σύγχρονου χορού, χορογράφος, σκηνοθέτης ταινιών και φωτογράφος με μια λαμπρή πορεία 30 ετών, θα μας δείξει το τελευταίο του έργο Go Figure Out Yourself, που κάνει πρεμιέρα στις 22 Μαρτίου 2018 στο θέατρο Les Brigittines των Βρυξελλών. Σε μια παράσταση όπου χορευτές και κοινό συνυπάρχουν επί σκηνής σε μια ανορθόδοξη τελετή ερωτήσεων με διφορούμενες ή και καθόλου απαντήσεις, οι θεατές καλούνται να παραδοθούν σε αυτό που συμβαίνει μπροστά τους.

Περνάμε κατόπιν στον επίσης πολυδιάστατο Josef Nadj, χορογράφο, χορευτή, φωτογράφο, εικαστικό και σήμερα Διευθυντή του Εθνικού Κέντρου Χορογραφίας της Ορλεάνης. Μέσα από το έργο του, ο Νadj μοιράζεται το ποιητικό του πάθος για την ανθρωπότητα. Είναι ένας καλλιτέχνης άνευ ορίων και άνευ όρων. Έρχεται με την παράσταση χορού Penzum και την έκθεση φωτογραφίας με τίτλο Inhancutilitatem. Το Penzum είναι ένα έργο φόρος τιμής στον Αττίλα Γιόζεφ –έναν από τους πιο εμβληματικούς ποιητές της Ουγγαρίας– και συνδυάζει λόγο, ζωντανή μουσική και σχέδιο. Μαζί του στο Penzum θα είναι η παγκοσμίου φήμης Jöelle Léandre, συνθέτις και κοντραμπασίστα. Το έργο είναι αυτοσχεδιασμός πάνω στην ποίηση του Αττίλα Γιόζεφ και λειτουργεί για τους δύο περφόρμερ ως έμπνευση και οδηγός. Η έκθεση φωτογραφίας Inhancutilitatem θα είναι ανοιχτή καθ’ όλη τη διάρκεια του Φεστιβάλ στο Φουαγιέ του Μεγάρου Χορού με ελεύθερη είσοδο. Πρόκειται για έκθεση φωτογραφίας με θέμα την κυανοτυπία, προδρόμου της φωτογραφίας, και τη μυστικιστική υπόσταση των αποχρώσεων του μπλε, του χρώματος του ουρανού.

Εστιάζοντας στη θεματική των δυνατοτήτων του ανθρώπινου σώματος μέσα από τη συλλογική συνύπαρξη, το Φεστιβάλ ανοίγει το πρόγραμμα με τον Sharon Fridman και το έργο Free Fall. Πρόκειται για μια πολύ ιδιαίτερη πρεμιέρα, αφού στην παράσταση συμμετέχουν εκτός από τους έξι χορευτές της ομάδας και 20 εθελοντές από την Ελλάδα, που θα ενταχθούν μέσω σεμιναρίου στη δημιουργική διαδικασία των προβών. Με δεδομένο ότι η αστάθεια και η ανισορροπία είναι το κυρίαρχο στοιχείο της φύσης και της ιστορίας, ο Fridman μιλάει με το Free Fall για την ανθρώπινη επιβίωση με οδηγό τη δημιουργία σχέσεων.

Στο ίδιο πλαίσιο κινείται και η παράσταση των Les SlovaKs με τίτλο Journey Home, μια πολυφωνική παράσταση πέντε φίλων που τραγουδούν και χορεύουν από καρδιάς και υπό τους ήχους του βιολιού του Simon Thierrée. Οι πέντε μοναδικοί περφόρμερ, μέσα από μια ασταμάτητη εναλλαγή σκηνών, μας υπενθυμίζουν τη δύσκολη αλλά γεμάτη ικανοποίηση εμπειρία της συλλογικής δημιουργίας και διαβίωσης.

Στις ομάδες της θεματικής αυτής εντάσσεται επίσης η ομάδα του Anton Lachky με το Cartoon, ένα έργο για όλη την οικογένεια, στο οποίο συμβαίνουν διάφορα ευτράπελα και απίθανες παλαβομάρες. Επιθυμούμε μέσα από την παράσταση αυτή να αρχίσει να προβάλλεται περισσότερο ο χορός σε όλες τις ηλικίες, με στόχο τη δημιουργία νέων γενεών θεατών σύγχρονου χορού στην Ελλάδα.

Μιλώντας για τους καλλιτέχνες που δοκιμάζουν τα όρια του ανθρώπινου σώματος, φιλοξενούμε φέτος δύο παραστάσεις ακροβατικών / σύγχρονου τσίρκου: τους ανατρεπτικούς Svalbard από τη Σουηδία με το έργο All Genius All Idiot και τους ριψοκίνδυνους Circoncentrique από τη Γαλλία με το Respire! Πρόκειται για βραβευμένες ομάδες ακροβατών με εξαιρετικές ικανότητες. Το έργο των Svalbard, προκλητικό και παράλογο, αμφισβητεί κάθε περιορισμό. H παράσταση των Circoncentrique μιλά για τον τρόπο που η ανάσα τροφοδοτεί τα γεγονότα, τα συναισθήματα και τις ανθρώπινες σχέσεις. Και στις δύο παραστάσεις κυριαρχεί η υποβλητική ατμόσφαιρα και η ζωντανή μουσική.

Στην θεματική των σπουδαίων ερμηνευτών φιλοξενούμε δύο εξαιρετικά σόλο: το Tears του αυτοδίδακτου Edivaldo Ernesto [Εντιβάλντο Ερνέστο], προσκεκλημένου δασκάλου του Φεστιβάλ, και το έργο Etna της αποκαλυπτικής Thi-Mai Nguyen, χορεύτριας του Wim Vandekeybus και του James Thiérrée.

Το Tears είναι ένα έργο για το διαρκές και επίπονο αίτημα για ελευθερία, και το έργο Etna αφηγείται την ιστορία μιας άστεγης που αγωνίζεται ενάντια στην απώλεια του εαυτού.

Δεν θα ήταν δυνατόν να λείπουν από ένα πρόγραμμα αφιερωμένο στις δυνατότητες του ανθρώπινου σώματος εκπρόσωποι της street dance. Ο σύγχρονος χορός και οι δυναμικές της κίνησης έχουν επηρεαστεί βαθιά από το είδος, και θεωρώ πως ένα φεστιβάλ σύγχρονου χορού, στις μέρες μας, πρέπει οπωσδήποτε να αφιερώνει ένα μέρος του στην παρουσίαση του έργου των σπουδαίων αυτών καλλιτεχνών, οι περισσότεροι εκ των οποίων είναι αυτοδίδακτοι.
Έχουμε τη μεγάλη χαρά να φιλοξενούμε, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, από τις ΗΠΑ, τους Marquese Scott και Poppin John. Αυτοί οι σύγχρονοι μάγοι του χορού, εκτός από την Κεντρική Σκηνή, δίνουν και μία παράσταση στη σκηνή της Κεντρικής Πλατείας της Καλαμάτας ως κατεξοχήν εκπρόσωποι του street dance και dubstep, δείχνοντάς μας τον αστείρευτο πλούτο και τη γνήσια έκφραση της κουλτούρας που πάλλεται εδώ και χρόνια στους δρόμους των μεγαλουπόλεων.

Το πρόγραμμα των παραστάσεων Μεγάρου Χορού ολοκληρώνεται με τη συμμετοχή των τριών ελληνικών παραγωγών:  

To In case of Loss των Kόkakepanu / Κωνσταντίνα Ευθυμιάδου & Παναγιώτης Μανουηλίδης, μια συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας σε παγκόσμια πρεμιέρα.

Το The Art of Dying της Χριστίνας Γουζέλη & του Paul Blackman / Jukstapoz Company, σε συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου.

Το Ανώνυμο της Tζένης Αργυρίου, σε συμπαραγωγή με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση».

Βασικό ζητούμενό της είναι να εδραιωθεί ο διάλογος του χορού με όλες τις τέχνες που θα προωθεί τον στοχασμό και την ενασχόληση με το ανθρώπινο σώμα και την κίνηση, σε όλα τα επίπεδα: πρακτικό, φιλοσοφικό, καλλιτεχνικό, εκπαιδευτικό. Στο πλαίσιο αυτό, το πρόγραμμα περιλαμβάνει από γλυπτική και σύγχρονο τσίρκο μέχρι ζωγραφική και street dance, με έργα που συνδυάζουν διαφορετικές μορφές τέχνης.

Θέτοντας επίσης ως στόχο τη συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας, ένα ακόμη χαρακτηριστικό του φετινού Φεστιβάλ είναι η επέκτασή του σε όλη τη διάρκεια του έτους, με δραστηριότητες και υποδομές που θα μπορούν να φιλοξενούν residencies, ανταλλαγές καλλιτεχνών, σεμινάρια, διαλέξεις, προβολές, συναυλίες, έτσι ώστε το δεκαήμερο του καλοκαιριού να είναι η κορύφωση της εντατικής προετοιμασίας του χειμώνα.

Τέλος, η νέα εικαστική ταυτότητα του 24ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας (24KDF), που υπογράφει ο graphic designer Mike Rafail, κινείται στις βασικές κατευθύνσεις του προγράμματος και αντανακλά την αξία του χορού ως μορφής γλώσσας. Τα γράμματα του λογότυπου –πρόκειται για τα αρχικά του Φεστιβάλ– αντιμετωπίζονται ακριβώς όπως το ανθρώπινο σώμα: μπορούν να κινηθούν, να χρωματιστούν και να μεταμορφωθούν χωρίς να χάνουν το νόημά τους.

Το πρόγραμμα του 24ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας περιλαμβάνει τα εξής:

– Δεκατέσσερις παραγωγές στο Μέγαρο Χορού, επτά στην Κεντρική Σκηνή και επτά στο Στούντιο.

– Οκτώ υπαίθριες παραστάσεις χορού στην Κεντρική Πλατεία της Καλαμάτας, κάθε μέρα στις 19:00 με ελεύθερη είσοδο.

– Έκθεση φωτογραφίας του Josef Nadj με τίτλο Inhancutilitatem στο φουαγιέ του Μεγάρου Χορού και μία μουσική βραδιά επίσης με ελεύθερη είσοδο.

– Εκπαιδευτικό πρόγραμμα, με δύο επαγγελματικά σεμινάρια χορού, ένα masterclass, ένα εργαστήρι για παιδιά και ένα σεμινάριο για ΑμεΑ.

Ως προς το κυρίως πρόγραμμα παραστάσεων στο Μέγαρο Χορού, από τις δεκατέσσερις συνολικά παραστάσεις, οι έντεκα είναι από ομάδες του εξωτερικού –εκ των οποίων οι επτά πρωτοεμφανίζονται στην Ελλάδα– και οι τρεις από ελληνικές ομάδες. Οι παραστάσεις των τριών ελληνικών ομάδων είναι η παράσταση της Κωνσταντίνας Ευθυμιάδου In case of Loss, μια συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Καλαμάτας που παρουσιάζεται σε παγκόσμια πρεμιέρα, η παράσταση Aνώνυμο της Τζένης Αργυρίου, μια συμπαραγωγή με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, και η παράσταση The Art of Dying των Χριστίνα Γουζέλη & Paul Blackman, μια συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου.

 

πηγή: tospirto.net