Δέκα χρόνια ζωής για ένα φεστιβάλ συνδεδεμένο με το αντισυμβατικό, off mainstream σινεμά δεν είναι μια αμελητέα υπόθεση, ειδικά σε μια εποχή που στον εμπορικό κινηματογράφο έχει κυριαρχήσει η ετοιματζίδικη λογική των franchise και των reboot. Έτσι λοιπόν αποκτά ιδιαίτερη σημασία η επιστροφή του Πρωτοποριακού Φεστιβάλ, το οποίο παρουσιάζει ένα πρόγραμμα που φέρνει στο προσκήνιο τους μοντέρνους πειραματισμούς και ταυτόχρονα τιμά τους σπουδαίους δημιουργούς του παρελθόντος.
Διαγωνιστικό γεμάτο γρίφους
Εννέα ταινίες διεκδικούν φέτος τα βραβεία του φεστιβάλ, με έμφαση στις δημιουργίες νέων σκηνοθετών, οι οποίες συνδυάζουν κινηματογραφικές φόρμες αγνοώντας τους κανόνες. Ενδεικτικό παράδειγμα το «Στα Σπίρτα» του 32χρονου Ινδού Ρόνι Σεν, ο οποίος θα παρευρεθεί στην Αθήνα. Η ταινία του προτείνει μια εναλλακτική απεικόνιση της Καλκούτας, εικονογραφημένη με μια εντυπωσιακή ασπρόμαυρη αισθητική και «ξεναγούς» δύο απελπισμένους τοξικοεξαρτημένους που περιφέρονται στους δρόμους της. Από την άλλη, το σκηνοθετικό δίδυμο Ρενέ Ναντέρ Μεζόρα – Ζοάου Σαλαβίζα στο «Η Βροχή Τραγουδάει στο Χωριό των Νεκρών» οραματίζεται την προσωπική οδύσσεια ενός έφηβου ιθαγενούς από τη Βόρεια Βραζιλία, ο οποίος βασανισμένος από εφιάλτες καλείται να βρει την ισορροπία που θα του επιτρέψει να γίνει σαμάνος.
Αν πάλι γοητεύστε από τις κινηματογραφικές αναφορές σε ταινίες, μη χάσετε το ντοκιμαντέρ «Οι Ήττες μας» του Γάλλου Ζαν-Γκαμπριέλ Περιό. Ο σκηνοθέτης συνεργάστηκε με μια ομάδα μαθητών οι οποίοι, αναπαριστώντας σκηνές από φιλμ όπως η «Κινέζα» του Ζαν-Λικ Γκοντάρ, ανακαλύπτουν τι σημαίνει η ριζοσπαστική πολιτική δράση…
Σινεφίλ πρεμιέρες
Η φετινή Χρυσή Λεοπάρδαλη από το περίφημο Φεστιβάλ του Λοκάρνο «βρυχάται» στην Αθήνα. Το ατμοσφαιρικό «Vitalina Varela» του Πέδρο Κόστα, στον οποίο το Πρωτοποριακό είχε κάνει ρετροσπεκτίβα το 2013, προβάλλεται για πρώτη φορά στην πρωτεύουσα και αναμένεται να συζητηθεί. Η ταινία δανείζεται τον τίτλο της από το όνομα της πρωταγωνίστριας, η οποία συνέγραψε το σενάριο και υποδύεται μια γυναίκα από το Πράσινο Ακρωτήρι που ταξιδεύει στη Λισαβόνα για να ανακαλύψει τα σκοτεινά μυστικά του συζύγου της. Επιπλέον, σε περίπτωση που δεν προλάβατε στη Θεσσαλονίκη το βραβευμένο με Αργυρό Αλέξανδρο «Πυρετός» (Μάγια Ντα-Ρεν), θα έχετε την ευκαιρία να το ανακαλύψετε στην Ταινιοθήκη. Έχετε υπόψη δε πως θα προβληθεί και η νέα μικρού μήκους του Γιώργου Λάνθιμου «Nimic».
Από τον Μπελόκιο στη Λοζιέ
Τα αφιερώματα δίνουν το στίγμα στο φετινό φεστιβάλ, το οποίο επιμελείται μια σειρά από ρετροσπεκτίβες και ειδικά τμήματα. Όπως εκείνη για τον Πορτογάλο Μανοέλ ντε Ολιβέιρα, ο οποίος αφιέρωσε τα 88 από τα 106 χρόνια της ζωής του στο σινεμά και τώρα θα έχουμε τη σπάνια ευκαιρία να δούμε τις ταινίες του στη μεγάλη οθόνη, κάποιες από αυτές για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Να σημειώσουμε ακόμη πως η μούσα του σκηνοθέτη Λέινορ Σιλβέιρα, που πρωταγωνιστεί στην «Κοιλάδα του Αβραάμ», είναι επίσης το πρόσωπο της αφίσας του φεστιβάλ.
Ταυτόχρονα θα «τρέχει» το αφιέρωμα των έξι ταινιών στον πολιτικά ανήσυχο auteur Μάρκο Μπελόκιο, ενώ στην Αθήνα θα βρεθεί η σημαντική Μαρί Λοζιέ. Η Γαλλίδα ντοκιμαντερίστρια («The Ballad of Genesis and Lady Jaye», «Cassandro, the Exotico!») θα παρουσιάσει τη νέα της ταινία «Felix in Wonderland» και θα παραδώσει masterclass ανοιχτό στο κοινό. Τέλος, η ακαδημαϊκός Νικόλ Μπρενέζ επιμελείται το αφιέρωμα «Απελευθερώσεις σεξουαλικές, Επαναστάσεις ορατές» με θέμα τις αναπαραστάσεις του φύλου, όπου βρίσκουμε το ιδιοσυγκρασιακό φιλμ «Knife + Heart» (Γιαν Γκονζάλες) και το εξαιρετικό φιλμ της Σάλι Πότερ «Ορλάντο».
+3 αφιερώματα
Εύα Στεφανή
Μη χάσετε την ευκαιρία να ανακαλύψετε μία από τις σημαντικότερες σύγχρονες δημιουργούς, η οποία θα παρουσιάσει 15 ταινίες από το σύνολο του έργου της.
Χίτσκοκ vs Τριφό
Με αφορμή το ντοκιμαντέρ «Hitchcock/Truffaut» (Κεντ Τζόουνς, 2015), το φεστιβάλ προβάλλει επιλεγμένες ταινίες των αμίμητων σκηνοθετών σε άτυπη «συνομιλία».
Ρόμπερτ Μπίβερς
Οι πειραματικές μικρού και μεγάλου μήκους ταινίες του αταξινόμητου κι επιδραστικού σκηνοθέτη έρχονται στο προσκήνιο, με τον ίδιο να δίνει masterclass για το έργο του.
Συντάκτης: Γιάννης Καντέας-Παπαδόπουλος
Πηγή: www.athinorama.gr