Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση συμμετέχει στον παγκόσμιο «διαδικτυακό κήπο» του Φεστιβάλ Ars Electronica με τις δικές της «Ιστορίες της Αθήνας». Σχεδόν καμία άλλη φράση δεν έχει χρησιμοποιηθεί τόσο συχνά τους τελευταίους μήνες όσο το ότι ο κόσμος δεν θα είναι πια ο ίδιος μετά από αυτή την κρίση. Κάποιες φορές λέγεται προφητικά, ως αχτίδα ελπίδας, αλλά πιο συχνά ως απειλή. Είναι αλήθεια; Και αν ναι, τι είδους αλλαγές θα προκύψουν; Αυτή η ερώτηση βρίσκεται στο επίκεντρο του φετινού Ars Electronica. Διαφορετικές κοινότητες θα στοχαστούν ως προς τα τρέχοντα προβλήματα και θα επεξεργαστούν συγκεκριμένες ιδέες, δράσεις και λύσεις. Χώροι, πρωτοβουλίες και θεσμοί, όπου καλλιτέχνες και επιστήμονες συνεργάζονται, θα θέσουν προκλήσεις στην κοινωνία και θα βιώσουν νέες συμμαχίες και μορφές συνεργασίας, δημιουργώντας «διαδικτυακούς κήπους» σε όλα τα σημεία του πλανήτη: από τη Βαρκελώνη έως το Τόκυο, από τις Βρυξέλλες έως στο Μπουένος Άιρες, από τη Βοστόνη έως τη Σεούλ, από το Γιοχάνεσμπουργκ έως τη Σίλικον Βάλεϊ και από το Λος Άντζελες έως την Αθήνα και τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Στο πλαίσιο του Ars Electronica, η Στέγη συνεργάζεται για άλλη μία φορά με το πιο σημαντικό φεστιβάλ ψηφιακών μέσων στην Ευρώπη και φτιάχνει τον δικό της διαδικτυακό κήπο μέσα από δύο δράσεις με τον γενικό τίτλο Ιστορίες της Αθήνας: την πολυμεσική εγκατάσταση Data Garden της Κυριακής Γονής και τα αποτελέσματα του HackAthens 2020, μιας σειράς από πέντε έργα σε μορφή ταινίας, ψηφιακού παιχνιδιού, ηχητικού δράματος και εφαρμογής για κινητά. Ενώ οι δύο δράσεις των Ιστοριών της Αθήνας έχουν διαφορετικό σημείο εκκίνησης, μοιράζονται ωστόσο κοινούς στόχους: εξερευνούν αλγόριθμους και τελετές, δεδομένα, οικολογίες και σώματα, το τοπικό έναντι του παγκόσμιου, το ενδημικό έναντι του μόνιμου. Το Data Garden της εικαστικού Κυριακής Γονή θέτει το ζήτημα της σύνδεσης των προσωπικών δεδομένων με την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος, συσχετίζοντας τα ψηφιακά δικαιώματα με την κλιματική δικαιοσύνη. Ποιες είναι οι οικολογίες δεδομένων του αύριο; Μπορούμε να αναπτύξουμε μοντέλα συμβίωσης μεταξύ ανθρώπων, φυτών και δεδομένων; Ποια είναι τα μυστικά των δεδομένων που κρύβονται στο DNA ενός φυτού, το οποίο καλλιεργείται κρυφά στις πλαγιές του λόφου της Ακρόπολης; Ποιο είναι το μέλλον των συνδεδεμένων σωμάτων μας στη μετα-πανδημική Αθήνα; Μπορούμε να ανακαλύψουμε εκ νέου τις ανθρώπινες σχέσεις, τις σωματικές επαφές, τα συναισθήματα, την εργασία, τη σεξουαλική ζωή και τα όνειρά μας σε έναν κόσμο που διαμεσολαβείται σε σημαντικό βαθμό από τεχνολογίες και ρυθμίζεται συνεχώς από ψυχοπολιτικούς αστερισμούς; Σε αντίθεση με τους ρομαντικούς κήπους, το Data Garden αποτελεί έναν συμβιωτικό τόπο ανθρώπων, δεδομένων και μη ανθρώπων, μνήμης και αντίστασης. Οι πόλεις γίνονται αντιληπτές ως συναθροίσεις δρώντων που αναζητούν εξίσου το δικαίωμα στις μνήμες μας. Το HackAthens είναι ο ετήσιος δημιουργικός μαραθώνιος που διοργανώνει το Ίδρυμα Ωνάση για ζητήματα σχετικά με την πόλη της Αθήνας. Το HackAthens 2020 επιδιώκει να εξερευνήσει την Αθήνα μετά την πανδημία του COVID-19: πώς αναδιαρθρώνονται τα σώματα σε μια εποχή όπου όλες οι μορφές δραστηριότητας διαμεσολαβούνται από ψηφιακές επικοινωνίες, όπου δυσκολευόμαστε να συναντηθούμε με την αφή μας και όπου τα όρια μεταξύ προσωπικού και επαγγελματικού χώρου γίνονται ασαφή; Πώς θα βιώνουμε τις πόλεις όταν οι πραγματικότητές μας επεκτείνονται και συρρικνώνονται μέσω της τεχνολογίας; Είναι οι καθημερινές μας μικρορουτίνες μια μορφή αντίστασης ή η έσχατη συνθήκη συμμόρφωσης; Θα παρουσιαστούν πέντε νέα ψηφιακά έργα από τους δημιουργούς Βασιλεία Δερελή και Μαριαλένα Βυζάκη, Lotus Eaters, Πάρη Σέληνα, Εβίτα Σκουρλέτη, Όλγα Χατζηφώτη και Χριστίνα Χρυσανθοπούλου, που συμμετείχαν στο πρόγραμμα «HackAthens 2020: H Αθήνα μετά». Τα έργα επιλέχθηκαν μέσα από ανοιχτή πρόσκληση της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση και αναπτύχθηκαν συλλογικά μέσα από τη στενή συνεργασία των επιλεγμένων ομάδων τόσο με τους επιμελητές του πρότζεκτ όσο και μεταξύ τους. Βίντεο, ψηφιακές εφαρμογές, αμφιωτικές τεχνικές ηχογράφησης, 3D stereo sound, παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας και ποίηση ξυπνούν τη φαντασία, διεγείρουν τις αισθήσεις και μας προσκαλούν να στοχαστούμε ξανά τη ζωή μας σε μια Αθήνα που αλλάζει ίσως γρηγορότερα και πιο αναπάντεχα από ποτέ. Παράλληλα με τις Ιστορίες της Αθήνας, με αφορμή την επίσημη έναρξη του διεθνούς καλλιτεχνικού προγράμματος φιλοξενίας (residency) του ευρωπαϊκού έργου STUDIOTOPIA, η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση συμμετέχει στο Φεστιβάλ Ars Electronica με δύο συζητήσεις με τους καλλιτέχνες και επιστήμονες που υποστηρίζει στο πλαίσιο του έργου αυτού. Η συνεργασία ανάμεσα σε ερευνητές, επιστήμονες και καλλιτέχνες βρίσκεται στο κέντρο των δράσεων STARTS (Science Technology and Arts), οι οποίες αποτελούν πλέον βασικό στοιχείο του προγράμματος της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση. Μέσα από τις συνεργασίες και τις συζητήσεις αυτές, το Ίδρυμα Ωνάση στοχεύει να ευαισθητοποιήσει και να καλλιεργήσει τον δημιουργικό και κριτικό αναστοχασμό για τις τεχνολογικές, ηθικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει αυτή την εποχή η κοινωνία μας. Η πρώτη συζήτηση, με τίτλο STUDIOTOPIA – Creative Question Challenge 1, πραγματοποιείται με την καλλιτεχνική ομάδα Hypercomf και τον θαλάσσιο βιολόγο Μάρκο Διγενή, ενώ η δεύτερη, με τίτλο STUDIOTOPIA – Creative Question Challenge 2, φέρνει στο προσκήνιο την καλλιτεχνική ομάδα 3137 και τη φυσικοχημικό Dr. Audrey-Flore Ngomsik. Ξεκινώντας από το Λιντς της Αυστρίας, «πραγματικές» και ψηφιακές εκδηλώσεις θα λάβουν χώρα σε πολλές διαφορετικές τοποθεσίες, διοργανωμένες από τους πολυάριθμους συνεργάτες του ευρύτατου διεθνούς δικτύου του Ars Electronica, όπως έχει αναπτυχθεί εδώ και 40 χρόνια. Μέσα από τη συγχρονία και τη δυαδικότητα, μεταξύ των τοπικών εκδηλώσεων σε φυσικό χώρο και των παγκόσμια συνδεδεμένων δράσεων, το Ars Electronica θα μετατραπεί για άλλη μία φορά σε ένα συναρπαστικό πειραματικό εργαστήριο και πρότυπο για ένα εξελιγμένο δίκτυο, που θα επικεντρώνεται σε νέες μορφές και δυνατότητες σύντηξης και συνύπαρξης αναλογικών και ψηφιακών, πραγματικών και εικονικών, φυσικών και τηλεματικών μορφών εγγύτητας. Η Στέγη δηλώνει δυνατά «παρών». Επιμέλεια προγράμματος: Χρήστος Καρράς, Πρόδρομος Τσιαβός Data Garden | Διαδικτυακή περιήγηση στην έκθεση και συζήτηση με την εικαστικό Η περιήγηση θα παραμείνει διαθέσιμη διαδικτυακά έως τις 20 Σεπτεμβρίου 2020. HackAthens 2020: Τι έρχεται μετά | Διαδικτυακή παρουσίαση HackAthens 2020 | Συζήτηση με τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες STUDIOTOPIA – Creative Question Challenge 1 STUDIOTOPIA – Creative Question Challenge 2 Οι συζητήσεις STUDIOTOPIA – Creative Question Challenge υλοποιούνται στο πλαίσιο του προγράμματος STUDIOTOPIA, που συγχρηματοδοτείται από το πρόγραμμα «Δημιουργική Ευρώπη» της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε συνεργασία με τους φορείς: BOZAR (Βέλγιο), Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (Ελλάδα), Ars Electronica (Αυστρία), Gluon (Βέλγιο), LABoral Centro de Arte y Creación Industrial (Ισπανία), VU University Amsterdam (Ολλανδία), Centrul Cultural Clujean (Ρουμανία), Laznia Center for Contemporary Art (Πολωνία).
Συντονισμός παραγωγής: Ηρακλής Παπαθεοδώρου
Οργάνωση δράσεων STUDIOTOPIA: Ντόρα Βουγιούκα
Οργάνωση παραγωγής: Ιωάννα Μαργαρίτη, Κατερίνα Βάρδα
Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Κυριακή Γονή, Βασιλεία Δερελή και Μαριαλένα Βυζάκη, Lotus Eaters, Πάρης Σέληνας, Εβίτα Σκουρλέτη, Όλγα Χατζηφώτη, Χριστίνα Χρυσανθοπούλου
Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου 2020 | 18:00 (EEST)
Δείτε την περιήγηση και τη συζήτηση στο κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση στο YouTube: https://youtu.be/1T8UaQnOVtI
Από τις 9 Σεπτεμβρίου 2020
Δείτε τα έργα στο onassis.org
Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου 2020 | 18:00 (EEST)
Δείτε τη συζήτηση στο κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση στο YouTube: https://youtu.be/9H1gqDdzNZg
Σάββατο 12 Σεπτεμβρίου 2020 | 15:30 – 16:00 (ΕEST)
Συζήτηση με την καλλιτεχνική ομάδα Hypercomf και τον θαλάσσιο βιολόγο Μάρκο Διγενή.
Η συζήτηση θα είναι διαθέσιμη από τον ιστότοπο του φεστιβάλ Ars Electronica
Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου 2020 | 18:30 – 19:00 (ΕEST)
Συζήτηση με την καλλιτεχνική ομάδα 3137 και τη φυσικοχημικό Dr. Audrey-Flore Ngomsik.
Η συζήτηση θα είναι διαθέσιμη από τον ιστότοπο του φεστιβάλ Ars Electronica