Τα Ντουέτα του Γιώργου Νταλάρα στο Ηρώδειο
Τη Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου στις 9 το βράδυ ο ραδιοφωνικός σταθμός «Μέντα 88» θα τιμήσει με μια μεγάλη συναυλία τον Γιώργο Νταλάρα, ένα από τα πιο διαχρονικά και αγαπημένα πρόσωπα του ελληνικού τραγουδιού.
Στη συναυλία με τον τίτλο «Γιώργος Νταλάρας – Μουσικά γενέθλια – Duets» θα τραγουδήσουν μαζί του συνοδοιπόροι του ερμηνευτές, με τους οποίους ο Γιώργος Νταλάρας συμπορεύθηκε αυτά τα 52 χρόνια της διαδρομής του στην ελληνική δισκογραφία, αλλά και αξιόλογοι καλλιτέχνες της νεότερης γενιάς, τραγουδώντας κλασικά αλλά και απρόβλεπτα ντουέτα, με τη συνοδεία, όπως πάντα, μιας εξαιρετικής ορχήστρας, αποτελούμενης από σπουδαίους μουσικούς.
Με αφορμή τη συμμετοχή του στη συναυλία, ο Μίλτος Πασχαλίδης συμμετέχει και στο αφιέρωμα του Ogdoo.gr στον Γιώργο Νταλάρα, καταθέτοντας τις δικές του απόψεις για κείνον.
«Όταν ακούω τον Γιώργο να τραγουδάει είναι σαν να επιστρέφω σπίτι μου»
Ναι. Έχω πει «όταν ακούω τον Γιώργο να τραγουδάει είναι σαν να επιστρέφω σπίτι μου».
Όταν ήμουν παιδί. Νομίζω πως το πρώτο τραγούδι που έχω ακούσει ήταν «Το πουκάμισο το θαλασσί», γύρω στο 1976-1977.
Η πρώτη φορά που τον είδα σε συναυλία ήταν τον Σεπτέμβρη του 1985 στη συναυλία που έγινε στο Ολυμπιακό Στάδιο στη μνήμη του Μάνου Λοΐζου, με όλους τους άλλους καλλιτέχνες. Τον 1987 τον ξαναείδα στο Ολυμπιακό Στάδιο, όταν παρουσίαζε τα «Latin».
Όταν τραγουδάω με τον Νταλάρα ή άλλες φορές με τον Βασίλη (Παπακωνσταντίνου), πάντα έχω ένα διχασμό μέσα μου. Πάντα ο πιτσιρικάς θέλει να του ζητήσει αυτόγραφο και ο Μίλτος προσπαθεί να το ξεχνάει αυτό και να τραγουδάει μ’ ένα συνάδελφο στη σκηνή, δεν είναι πάντα εύκολο.
Κάποια στιγμή προχθές στο καμαρίνι στη Λάρνακα, σκεφτόμουν ότι αυτός ο τύπος, με τον οποίο κάνουμε πλάκα, έχει τραγουδήσει στο Κρεμλίνο, έχει τραγουδήσει στη Λατινική Αμερική, σε δεκάδες χιλιάδες κόσμο, έχει τραγουδήσει σε sold out στο Olympia στη Γαλλία, στο Carnegie Hall. Εμείς δηλαδή τον βάζουμε στα ελληνικά μας μέτρα και τον μετράμε με τέτοιο τρόπο, αλλά είναι ένας άνθρωπος που στην πραγματικότητα είναι παγκοσμίου εμβέλειας και φήμης.
Κοίταξε, στο studio δεν έχουμε κάτσει πάρα πολύ, είναι η αλήθεια. Μάλλον την έχω γλυτώσει (γέλια).
Γιατί ως γνωστόν o Γιώργος πριν ξεκινήσει μια εξάωρη πρόβα, κάνει και μια πεντάωρη πριν.
Δηλαδή, ο επαγγελματισμός του αγγίζει τα όρια της εμμονής. Αλλά βέβαια εδώ υπάρχει το εξής οξύμωρο. Ότι από το σημείο αυτό, μέχρι το σημείο να φτάσει κανείς να τον κατηγορεί ότι είναι πολύ επαγγελματίας, το οποίο συμβαίνει στην Ελλάδα, είναι μακριά. Άλλο δηλαδή το να χαμογελάς καμιά φορά με την εμμονή του να είναι όλα τέλεια και άλλο να τον ψέγεις γι’αυτό, το οποίο είναι τελείως παράλογο και πολύ άδικο. Όπως έχω πει επίσης κάποια στιγμή σε συνέντευξη μπροστά του, υπήρξε μια περίοδος στην οποία ο Νταλάρας έφταιγε στην Ελλάδα ακόμα και για την τρύπα του όζοντος. Δηλαδή για ότι στραβό συνέβαινε, έφταιγε ο Νταλάρας.
Εδώ δεν μπορεί να ξεχωρίσει αυτός, θα ξεχωρίσω εγώ; (γέλια) Εντάξει, τα ’χει πει όλα. Να πούμε τα ρεμπέτικα, μετά τον Κουγιουμτζή, μετά ξεχνάς ότι έχει πει του Μίκη, έχει πει Καλδάρα, μας σύστησε τα «Latin»… Του έλεγα τις προάλλες ότι ήμουν σε ένα ταξίδι στην Ισπανία και άκουγα το «Historia de un amor» και νόμιζα ότι είναι δικό μας παραδοσιακό! (γέλια). Γιατί μας το πέρασε στο ασυνείδητο τότε. Τι Τσιτσάνη έχει πει, όχι δεν μπορώ να ξεχωρίσω. Φυσικά λέμε γι’ αυτά, αλλά εμένα με συγκινούν κι οι «Κλειδαριές» πολύ, που είπε με τον Μπάμπη. Τα τραγούδια γενικά είναι αδέσποτες σφαίρες.
Περπατάς στο δρόμο, σου ‘ρχεται μία στο «δόξα πατρί» και λες «από πού μου ’ρθε αυτό;» Κι ο Νταλάρας έχει λοιπόν πολλές τέτοιες.
Φέτος, επειδή έκανα μέσα στο πρόγραμμά μου ένα μικρό αφιέρωμα στον Μάνο Ελευθερίου, πριν ξεκινήσουμε τις δικές μας συναυλίες, έλεγα «Του κάτω κόσμου τα πουλιά» ή τα «Χρόνια της υπομονής».
Κατά καιρούς λέω βέβαια. Εγώ πάντα στο τέλος των προγραμμάτων μου, κάνω μια επίκληση στη μνήμη μου. Εκείνη την ώρα, εκτός προγράμματος είναι σίγουρο ότι θα παίξω ένα τραγούδι που’χει πει ο Γιώργος.
Όχι, η φωνή δεν έρχεται, έρχεται ο ίδιος.
Διαρκώς. Είναι ένα διαρκές αίτημα. Πραγματικά, οποτεδήποτε με φωνάξει θα πάω. Τώρα, τα υπόλοιπα που δεν έχουν να κάνουν με την αγάπη που έχουμε μεταξύ μας, αλλά το πότε προλαβαίνει ο καθένας και το πότε έχει υποχρεώσεις και το πότε έχει συναυλίες εκείνος στο εξωτερικό, εγώ εδώ, αυτά είναι που κατά καιρούς μας χαλάνε το να παίξουμε για μεγαλύτερη διάρκεια μαζί. Ως επιθυμία κι ως αγάπη την έχουμε πάντα.
Ναι, την τελευταία δεκαετία δηλαδή, που ουσιαστικά γίναμε φίλοι, γιατί παλιά ήμασταν καλοί γνωστοί. Ανά πάσα στιγμή λοιπόν μπορεί να προκύψει κάτι.
Ο ρόλος του στο ελληνικό τραγούδι είναι ο εξής. Για τις νεότερες γενιές και τις μετά από μας, όταν θέλεις να μάθεις πώς τραγουδιέται ένα τραγούδι, πρέπει να πας σε μια εκτέλεση του Νταλάρα, αν το ’χει πει. Είναι κάτι σαν «εγχειρίδιο χρήσης». Όταν θες να μάθεις ένα τραγούδι πώς τραγουδιέται, αν το ’χει πει ο Νταλάρας είσαι τυχερός, θα μάθεις πώς τραγουδιέται. Αν δεν το ‘χει πει, πρέπει να ψάξεις και να εφεύρεις ένα τρόπο να το τραγουδήσεις. Είναι κάτι σαν εγκυκλοπαίδεια…