Εξόχως ενδιαφέρον το πρόγραμμα που ανακοίνωσε η Εθνική Λυρική Σκηνή – κι ο καλλιτεχνικός της διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης – για την επόμενη καλλιτεχνική περίοδο 2018/19, καθώς κάνει πράξη τη διεύρυνση του ρεπερτορίου της όπερας, δίνει νέο νόημα στην έννοια της εξωστρέφειας με συνεργασίες διεθνούς εμβέλειας και κύρους, ανοίγει τον δρόμο για τη διασύνδεση της λυρικής τέχνης με τις εικαστικές τέχνες, εστιάζει στην αιχμηρή ανάγνωση των κλασικών έργων και στοχεύει στην επιστροφή στον πυρήνα της τέχνης της όπερας, μέσα από τη σημερινή ματιά και τον σύγχρονο προβληματισμό.
Να σημειωθεί πως ακολουθώντας τη διεθνή πρακτική των λυρικών θεάτρων, για πρώτη φορά ανακοινώνεται το πρόγραμμα της επόμενης καλλιτεχνικής περιόδου 2018/19 σχεδόν έξι μήνες πριν από την επίσημη έναρξή της, με στόχο να ανταποκριθεί στα νέα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί με τη λειτουργία της στις νέες εγκαταστάσεις στο ΚΠΙΣΝ, τόσο για τον προγραμματισμό των επισκέψεων των ξένων επισκεπτών όσο και για την έγκαιρη ενημέρωση του ελληνικού κοινού.
Ο Γιώργος Κουμεντάκης αναφέρει χαρακτηριστικά σε σημείωμά του: «Παρά το γεγονός ότι δεν μπορούμε να κάνουμε απολογισμό της τρέχουσας σεζόν (2017/18) πριν ολοκληρωθεί στο τέλος του ερχόμενου Ιουλίου, εντούτοις με τα έως τώρα δεδομένα -πέρα από την επιτυχημένη μετεγκατάστασή μας στο ΚΠΙΣΝ- μπορούμε να μιλήσουμε για παραγωγές που συζητήθηκαν ευρύτατα ξεπερνώντας τα στενά όρια του κοινού της όπερας, ερμηνείες που έλαμψαν, πληρότητες που αγγίζουν το 100%, διεθνή απήχηση, μεγάλη διεύρυνση του κοινού, καθώς και για την κοινή –πλέον– πεποίθηση ότι κάτι καινούριο ξεκίνησε με την πρώτη επίσημη καλλιτεχνική περίοδο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Στη δεύτερη καλλιτεχνική περίοδο της θητείας μου (2018/19) αισθάνομαι ότι αρχίζουν να παίρνουν σάρκα και οστά οι σκέψεις, οι στόχοι, οι επιθυμίες που είχα όταν ξεκίνησα αυτό το τριετές ταξίδι, πέρσι τον Φεβρουάριο. Οι κύκλοι του προγραμματισμού μας αρχίζουν να σχηματοποιούνται, η διεύρυνση του ρεπερτορίου είναι πλέον σαφής, η αιχμηρή ματιά πάνω στα αριστουργήματα της όπερας εμβαθύνεται περαιτέρω, ο κύκλος των εικαστικών εγκαταστάσεων ξεκινά, ενώ παράλληλα αρχίζουν να οριστικοποιούνται σημαντικές διεθνείς συνεργασίες και συμπαραγωγές.
Παράλληλα, αναπτύσσουμε και οργανώνουμε έναν νέο κύκλο συνεργασιών-συμπαραγωγών με ευρωπαϊκά λυρικά θέατρα, τους καρπούς του οποίου θα αρχίσουμε να απολαμβάνουμε από τις καλλιτεχνικές περιόδους 2019/20 και 2020/21. Δύο από τα πολύ σημαντικά σχέδια που ετοιμάζουμε και είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε είναι η συμπαραγωγή με την Κρατική Όπερα της Βαυαρίας (Μόναχο) και άλλα μεγάλα ευρωπαϊκά λυρικά θέατρα πάνω στο πρότζεκτ της Μαρίνας Αμπράμοβιτς για την Μαρία Κάλλας, καθώς και η συμπαραγωγή μας με την Όπερα του Γκαίτεμποργκ πάνω σε έργο του Μότσαρτ».
Έτσι, στο πρόγραμμα του 2018/19, το οποίο διαρθρώνεται σε επτά θεματικούς κύκλους, θα συναντήσουμε σπουδαία έργα από τον 18ο, τον 19ο και τον 20ό αιώνα, από τις πιο σημαντικές σχολές της όπερας (γαλλική, γερμανική, ιταλική, ρωσική, σλάβικη), θα γνωρίσουμε αριστουργήματα για πρώτη φορά στην Ελλάδα, όπως η Γενούφα του Γιάνατσεκ, με την οποία ξεκινά επίσημα η σεζόν, έργα που έχουν να ανέβουν στην ΕΛΣ πολλές δεκαετίες, όπως η Μανόν του Μασνέ (από το 1965) και η Λαίδη Μάκμπεθ του Μτσενσκ του Σοστακόβιτς (από το 1996), αλλά και την Τραβιάτα του Βέρντι για πρώτη φορά στο Ηρώδειο. Παράλληλα, η συνεργασία με τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου μάς φέρνει τον Σιμόν Μποκκανέγκρα του Βέρντι, αλλά και την επανάληψη της μεγάλης επιτυχίας της Λουτσία ντι Λαμμερμούρ του Ντονιτσέττι, ενώ θα παρουσιαστούν νέες παραγωγές των Γάμων του Φίγκαρο του Μότσαρτ και της Νόρμας του Μπελλίνι.
Για τη νέα καλλιτεχνική περίοδο η ΕΛΣ εγκαινιάζει σπουδαίες συνεργασίες με καλλιτέχνες από όλο το φάσμα των τεχνών, όπως η εμβληματική μορφή του γαλλικού σινεμά και θεάτρου Φανί Αρντάν, η ενδυματολόγος των τεσσάρων Όσκαρ Μιλένα Κανονέρο, η σπουδαία κολεκτίβα των Λα Φούρα ντελς Μπάους, η Γερμανίδα σκηνοθέτρια Νίκολα Ράαμπ, ο διεθνής Έλληνας εικαστικός Νίκος Ναυρίδης, ο πολυβραβευμένος Αυστραλός σκηνοθέτης Ελάιτζα Μοσίνσκυ, ο σπουδαίος Γερμανός σκηνογράφος Τομπίας Χοάιζελ, ο συνοδοιπόρος της Πίνα Μπάους Δάφνις Κόκκινος, ο διευθυντής του Κρατικού Μπαλέτου του Βερολίνου Νάτσο Ντουάτο κ.ά., ενώ ξανασυναντά σημαντικούς καλλιτέχνες όπως ο διακεκριμένος θεατρικός σκηνοθέτης Θωμάς Μοσχόπουλος, ο διεθνής σκηνογράφος Γιώργος Σουγλίδης, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εναλλακτικής Σκηνής Αλέξανδρος Ευκλείδης, η χορογράφος-σκηνοθέτρια Αποστολία Παπαδαμάκη κ.ά.
Νεότεροι και καταξιωμένοι αρχιμουσικοί θα διευθύνουν τις παραγωγές, όπως οι Ζωή Τσόκανου, Βασίλης Χριστόπουλος, Γιώργος Μπαλατσινός, Κλεάντε Ρούσσο, Γιώργος Ζιάβρας, Στάθης Σούλης, Μάριος Παπαδόπουλος, Νίκος Βασιλείου, Πιερ Ντυμουσσώ και φυσικά οι δύο αρχιμουσικοί της ΕΛΣ Λουκάς Καρυτινός και Ηλίας Βουδούρης.
Το Μπαλέτο της ΕΛΣ θα παρουσιάσει τρεις νέες εξαιρετικά φιλόδοξες παραγωγές, τη Λίμνη των κύκνων σε χορογραφία του νέου διευθυντή Μπαλέτου Κωνσταντίνου Ρήγου, το Herrumbre (Σκουριά) του σπουδαίου Ισπανού χορογράφου Νάτσο Ντουάτο και το τρίπτυχο Στραβίνσκι Από τη Ρωσία με αγάπη σε χορογραφίες του Δάφνι Κόκκινου, του διακεκριμένου Γερμανού χορογράφου Μάρκο Γκαίκε και του Κωνσταντίνου Ρήγου.
Ο Κύκλος Μάνος Χατζιδάκις συνεχίζεται με την παρουσίαση των σπουδαίων έργων Μεγάλος Ερωτικός, Το χαμόγελο της Τζοκόντας, Αμοργός, Reflections στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ, αλλά και με ένα ολοήμερο αφιέρωμα την ημέρα των γενεθλίων του σε όλους τους χώρους της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ.
Τον Ιανουάριο του 2019 ανοίγει ο Κύκλος Μουσική και εικαστικές τέχνες, σε συνεργασία με τον Οργανισμό ΝΕΟΝ και με πρώτη ανάθεση στον Νίκο Ναυρίδη.
Τον Απρίλιο του 2019, ο σπουδαίος Έλληνας βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς θα δώσει το πρώτο του ρεσιτάλ στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, με έργα Βέρντι, Ροσσίνι, Λεονκαβάλλο, Τζορντάνο.
Η παιδική σκηνή της ΕΛΣ θα παρουσιάσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το έργο του Ερνστ Τοχ Η πριγκίπισσα και το μπιζέλι, μια παραγωγή που πραγματοποιείται με δωρεά από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Η ανεπίσημη έναρξη της σεζόν θα γίνει με ένα Γκαλά Ροσσίνι, ενώ η νέα παραγωγή της σειράς «Όπερα και Μόδα» έχει θέμα τη Μαγεία.
πηγή: tospirto.net